Avbrutet köp vid flygresa

Hej lawline,

Jag beställde en flygresa från ett konstigt företag som jag betalade med bankid, senare stod det bara bokat och väntar på betalning. Jag läste recensioner alla hade skrivit att dem var väldigt dåliga och då valde jag att spärra mitt BankID eftersom inga pengar hade dragits ännu. Min fråga är kommer jag bli skyldig något till det här företaget som försökte scamma mig? Det var Swedbank som rekommenderade att jag spärrade mitt BankID tack i förhand

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag förstår din fråga som att du vill veta om flygbolaget kan kräva dig på ersättning för biljetten. När jag besvarar din fråga kommer jag att använda mig av Avtalslagen, AvtL.

Konsumenträtt

Gällande flygresor finns ingen lagstadgad ångerrätt och därför måste du vid frågor om ångerrätt se till flygbolagets egna villkor. Däremot går det att avboka resan. Vad som framgår av din fråga är däremot att bolaget är en scam och därför inte säljer faktiska biljetter eller liknande. Har du ingått ett avtal med ett sådant företag eller person kan man se till avtalets ogiltighet genom att hävda svikligt förledande. Två rekvisit måste vara uppfyllda: vilseledandet ska ha skett genom att företaget lämnat oriktiga uppgifter eller underhållit information från dig samt vilseledandet ska ha skett avsiktligen dvs. företaget menade att vilseleda dig (3 kap. 30 § AvtL).

Man kan även kolla på möjligheten att använda generalklausulen i AvtL för att ogiltigförklara avtalet. Avtalet kan då jämkas eller lämnas utan avseende om ex. omständigheterna vid avtalets tillkomst talar för det (3 kap. 36 § AvtL).

Båda dessa skulle vara bra alternativ att använda i ditt fall. Däremot förutsätter de att avtal har ingåtts, vilket inte är säkert i ditt fall.

Avtals ingående

Man brukar tala om anbud och accept vid avtals tillkomst (1 kap. 1 § AvtL). Det innebär att någon erbjuder dig, som företaget, att köpa en flygbiljett och du accepterar genom att köpa den. Du kommer aldrig kunna hävda att du har en giltig flygbiljett utan att betalat för den. Har du alltså avbrutit betalningen har ett giltigt avtal, som senare kan ogiltigförklaras, inte uppstått. Eftersom du inte åtagit dig att betala för biljetten genom ett avtal kan de inte kräva att du betalar för den. Är det ovanpå detta en scam kommer företaget troligen inte nå framgång om de försöker få dig att betala.

Sammanfattning

Eftersom du aldrig betalade bör det inte vara några problem och de kan inte kräva dig på pengar.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Kajsa SvenssonRådgivare