Avbeställning av takläggning

Hejsan!

Vi beställde ett takjobb och enligt offerten/beställning skulle vi betala en handpenning på jobbet. Efter två veckor meddelar jag firman att vi tyvärr inte kan göra detta jobb på utsatt tid då det ej är klart med försäkringsbolaget samt förra ägaren av huset. Vi har ej betalat någon handpenning men nu verkar det som firman vill/kräver att vi skall betala handpenningen för ev.skada/kostnader för firman.

Vår fråga är om vi är tvungen att betala handpenningen ?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att handpenningsavtalet rör betalningssäkerhet och inte är en avbeställningsavgift.

Regler för vad som gäller i sådana här situationer finns i konsumenttjänstlagen. I 42 § regleras vad en konsument behöver betala vid avbeställning. Jag förstår din fråga som att inget arbete har påbörjats, utan att enbart ett avtal har ingåtts. Enligt lagen är du som beställare skyldig att betala för det arbete som redan utförts, vilket inte är aktuellt i det här fallet. Utöver detta har företagaren rätt till ersättning för förlorad inkomst till följd av att hen underlåtit att åta sig andra uppdrag. För att någon sådan ersättning ska utgå krävs dock att företaget kan visa att man tackat nej till andra uppdrag till följd av den tjänst du beställt.

Sammanfattningsvis kan du bli ersättningsskyldig om firman du beställt jobbet kan visa att de lidit sådan skada som beskrivits ovan. Är så inte fallet behöver du inte betala ersättning.

Lawline RådgivareRådgivare