FrågaAVTALSRÄTTAvtal22/02/2018

Autamtisk förlänging av avtal

Avtal för skrivare där även en skuld togs över inledningsvis.

I December 2015 skickas uppsägning till leverantören. Det är redan 2 år innan avtalet går ut då vi våren 2016 genomför förändringar som reducerar vårt behov.

I mitten av Februari blir jag kontaktad av säljaren för att diskutera vårt framtida behov.

Säljaren meddelar att avtalets slutdatum är den 31/3 2018 och inte den 31/12 2017 som jag trodde.

Här och även i senare i den muntliga dialogen får jag uppfattningen att avtalets uppsägning har tagits emot och accepterats.

Jag tackar nej till flera förslag från säljaren och meddelar att jag avvaktar till dess att avtalet går ut.

Jag får en ny offert för skrivare daterad 27/9 2017 som är tänkt att gälla från den 1/3 2018. Denna offert är utan slutdatum.

Jag meddelar säljaren att jag måste avvakta med svar på offerten av två anledningar. Dels att vi ska byta kontor samt även att jag har dialog med moderbolaget rörande val av skrivare.

Januari; säljaren hävdar nu att avtalet automatiskt har förlängts.

1. Avtalet är uppsagt, jag har dock ingen skriftlig bekräftelse på det från dem. Vad gäller?

2. Leverantören har inte i tid påmint oss om att automatisk förlängning kommer ske. Måste de det då Avtalsvillkoren säger automatisk förlängning om inte uppsagt 3 månader innan?

3. Månadsavgiften var inledningsvis hög pga skulden som togs över. Skulden är betald men de vill fortsätta debitera den höga avgiften. Oetiskt, men är det ok?

4. Gäller offerten ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss med din fråga. Din fråga är avtalsrättslig och köprättslig, om du har ingått köprättsliga avtal i egenskap av näringsidkare gäller större frihet att avtala fritt än när du ingår avtal i egenskap av konsument. När relationen mellan avtalsparterna är näringsidkare-näringsidkare blir köplagen och/eller avtalslagen tillämpliga.

När relationen mellan avtalsparterna är konsument-näringsidkare finns istället konsumentköplagen, konsumenttjänstlagen, lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler samt lag om konsumentskydd vid automatisk förlängning av avtal. Ingen av dessa lagar tillämpas alltså när avtalet är mellan två näringsidkare utan endast när en part är konsument och den andra parten är näringsidkare.

Jag kommer nedan att gå igenom dina frågor punkt för punkt och sedan avsluta med en sammanfattning.

1. Avtalet är uppsagt, jag har dock ingen skriftlig bekräftelse på det från dem. Vad gäller?

Du måste kunna visa att du har sagt upp avtalet. Muntlig uppsägning är giltig men är svår att bevisa om du inte har spelat in samtalet eller har ett vittne. I det fall då motparten hävdar att du inte har sagt upp avtalet är det du som måste visa att avtalet är uppsagt. Om du inte kan visa att avtalet är uppsagt är det fortfarande giltigt i så fall, rekommenderar jag att du gör en skriftlig uppsägning med rekommenderat brev. Du får då ett kvitto på att du har skickat försändelsen till adressaten.

2. Leverantören har inte i tid påmint oss om att automatisk förlängning kommer ske. Måste de det då Avtalsvillkoren säger automatisk förlängning om inte uppsagt 3 månader innan?

Om du har tecknat avtal med automatisk förlängning i egenskap av konsument har näringsidkaren en skyldighet att påminna dig om den automatiska förlängningen enligt 3§ lagen om om konsumentskydd vid automatisk förlängning av avtal.

Har du däremot ingått avtal i egenskap av näringsidkare, har du ett svagare skydd. Det beror helt på vad som framgår i ert avtal när ni ingick det och vad er vilja var när avtalet ingicks. Det finns även ett krav på att klausulen måste framgå tydligt och klart i avtalet även om båda parterna är näringsidkare. Om klausulen inte framgår tydligt kan du vid en domstolstvist eventuellt får den ogiltigförklarad. I vissa fall kan klausuler om automatisk förlängning anses oskäliga vid en tvist i domstol. För att kunna dra några säkra slutsatser måste ditt avtal granskas närmare.

3. Månadsavgiften var inledningsvis hög pga skulden som togs över. Skulden är betald men de vill fortsätta debitera den höga avgiften. Oetiskt, men är det ok? Eftersom avtalsfrihet råder är detta acceptabelt med den avgift som ni har avtalat. Du kan eventuellt försöka omförhandla avgiften om inget särskilt har avtalats om att avgiften ska sänkas vartefter skulden betalas. Om månadsavgiften är orimligt hög kan man även ta upp frågan i domstol, särskilt ifall avtalet varit otydligt.

4. Gäller offerten ?

Offerten gäller som ett anbud. Om du har accepterat anbudet har du ingått avtal, har du inte accepterat offerten så har du inte ingått avtal förutsatt att du inte har blivit avtalsbunden genom passivitet beroende på avtalets utformning. Du nämner i din fråga att du uttryckligen har tackat nej till offerten därför framstår det som att du inte är bunden av det som erbjuds i offerten enligt 1 kapitlet avtalslagen.

Sammanfattningsvis kan du fortfarande vara bunden av den äldre avtalet om du inte kan visa att du har sagt upp det. Det beror på om du är näringsidkare eller konsument samt om avtalsklausulen om automatisk förlängning är tydligt och klart formulerad

Jag rekommenderar att du anlitar en jurist för att granska avtalet om du har ingått avtalet i egenskap av näringsidkare alternativt att du säger upp det med rekommenderat brev om du inte kan bevisa din tidigare uppsägning på annat sätt.

Om du har ingått avtalet i egenskap av konsument kan du säga upp avtalet med omedelbar verkan eftersom leverantören inte har påmint dig enligt 3 § 1-2 st. lag om konsumentskydd vid automatisk förlängning av avtal.

Om du vill anlita en av våra jurister är du välkommen att mejla mig, jessica.konduk@lawline.se.

Vänligen,

Jessica KondukRådgivare