Att tänka på vid påbörjat samboförhållande

Hej!

Jag och min pojkvän ska flytta in i en lägenhet om en vecka. Det är en bostadsrätt som han köpt till 100% och han vill jag ska bo med honom. Kan jag bo där direkt med honom då vi båda redan har gjort adressändring eller måste några papper fixas att jag ska bo med honom under betalning och avtalet?

Tanken är att vi ska skriva i ett samboavtal att jag ska betala halva hyran bara som förs över till hans konto från mitt varje månad. Han har lånet på sig och betalar av det varje månad samt att han betalat hela insättningen till lägenheten så den står på honom som sagt. Så det som sk delas är hyran bara.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Huruvida du ska bo med honom eller inte är endast något som ni själva får avgöra. Vill din pojkvän att du ska flytta in och du vill flytta in finns inga hinder mot det. Det är bara att du flyttar in. Det kan vara bra att ändra folkbokföringsuppgifter på Skatteverkets hemsida men har du inte gjort det är det inget som hindrar dig.

Rörande ekonomin så kan det som sagt vara bra att reglera detta genom ett samboavtal. Exempelvis att skriva in att du ska betala hälften av hyran. Att tänka på är också att om bostadsrätten har köpts in för gemensamt bruk (att tanken var att ni båda skulle flytta in) så ska den delas på er båda om ni väljer att inte bo kvar tillsammans enligt 5 § tredje punkten. Även möbler och liknande köps in under samboförhållandet ska också delas lika enligt 6 § och 8 § Sambolagen. Så det kan vara bra att reglera detta i samboavtalet om exempelvis en av er står för inköpen av möbler. Att tänka på är att ett samboavtal ska vara skriftligt enligt 9 § sambolagen.

Hoppas du fick svar på din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Marcus KarlssonRådgivare