FrågaAVTALSRÄTTGåva12/07/2015

Att tänka på vid gåva från förälder till barn

Hej,

Mina föräldrar vill ge mig och min bror en summa pengar i form av en gåva.

Vad ska de och vi tänka på för att den inte ska ingå i en bodelning vid en ev framtida skilsmässa? Jag är gift och min bror är singel.

Stort tack på förhand!

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Om ni inte vill att gåvan ska dras in i en eventuell framtida bodelning är det rekommendabelt om föräldrarna ger gåvan med föreskriften om att pengarna (och dess avkastning) ska förbli enskild egendom. Enskild egendom ska som huvudregel inte ingå i en bodelning, utan den som äger egendomen behåller den för sig själv. Det är endast giftorättsgods som ska ingå i bodelningen (10 kap. 1 § äktenskapsbalken).

En annan sak som möjligen är av relevans i ert fall är frågan om förskott på arv. En gåva från förälder till dennes barn presumeras vara ett förskott på arv, om inget annat framgår av omständigheterna. Detta innebär att det du kommer få i gåva, ska avräknas från arvet du senare kommer att få från föräldrarna.

Mitt råd är sålunda att ni upprättar ett gåvobrev med föreskriften att pengarna ska förbli enskild egendom. Om föräldrarna inte vill att gåvan ska ses som ett förskott på arv kan de även skriva det i gåvobrevet. Ett gåvobrev kan ni prisvärt och enkelt upprätta via vår avtalstjänst: {http://lawline.se/avtal/gavobrev}.

Vänliga hälsningar,

Katarina AnderssonRådgivare