Att köpa lägenhet och få till lika ägande trots olikt betalande

Hej!

Jag och min kille har köpt en lägenhet (nyproduktion) ihop som vi kommer flytta till i sommar. Vi betalade 25k var när vi signade lägenheten, men nu i januari ska resterande kontantinsats betalas (320.000) och den kommer enbart jag att stå för. Dock hade vi ändå tänkt äga 50/50, och därför skriva papper på hur mycket var och en av oss gått in med i lägenheten. Därför undrar jag vad för avtal vi behöver signa för att mina pengar inte ska gå till honom vid en bodelning/försäljning? Jag hittade en fråga om detta där det var länkat till skuldebrev men vad jag kan läsa verkar det handla om att låna ut pengar, så förstod inte riktigt vad som gäller.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Du lånar på sätt och vis ut pengar genom att – i enlighet med sambolagens utgångspunkt – dela ägandet lika trots att du tillskjuter omkring 93 % av kostnaden. Därför bör din blivande sambo ställa ut ett skuldebrev varigenom han förbinder sig att, vid separation eller försäljning av lägenheten, betala 160 000 kr, dvs. hälften av kontantinsatsen. Ni bör också stå som solidariskt ansvariga för lånet eller i alla fall sinsemellan avtala om att ni är betalningsskyldiga till lika delar.

Har du följdfrågor eller funderingar kan du kontakta mig på Elias.Olsson@Lawline.se.

Allt gott!

Elias OlssonRådgivare