Att ge hus i gåva till sina barn

Hej,

vad ska man tänka på juridiskt och ekonomiskt när föräldrar vill skriva över huset på barnen samtidigt som de kommer att bo kvar ?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du frågar vad man ska tänka på juridiskt och ekonomiskt i denna situation. Jag kommer svara på frågan utifrån ett juridiskt perspektiv. Även utifrån ett juridiskt perspektiv finns det däremot flertalet olika perspektiv som frågan kan undersökas utifrån. Jag har i detta fall valt att fokusera på frågan utifrån ett arvsrättsligt perspektiv.

För att få svar på frågan utifrån ett ekonomiskt perspektiv hänvisar jag dig vidare till någon som är kunnig inom ekonomi.

I frågan framgår inget om någon motprestation för överlåtelsen av huset. Jag tolkar det därför som att överlåtelsen i så fall är/tänkt att vara en gåva.

Förskott på arv

Att ge en gåva till sina barn ska i regel avräknas som förskott på arv om inte annat har föreskrivits eller med hänsyn till omständigheterna måste antas ha varit avsett. Detta framgår ur 6 kap. 1 § ärvdabalken.

Att ge ett hus i gåva till sina barn kommer därför avräknas som förskott på arv om inte annat har föreskrivits eller med hänsyn till omständigheterna måste antas ha varit avsett. Det går dock att i gåvobrev skriva villkor om att det inte ska räknas som förskott på arv och ingen avräkning sker då.

Förstärkta laglottsskyddet

En gåva till barn kan även uppfylla rekvisiten för det som kallas för det förstärkta laglottsskyddet. Det förstärkta laglottsskyddet regleras i 7 kap. 4 § ärvdabalken. Det förstärkta laglottsskyddet kan bli tillämpligt om det anses att man har gett bort egendom under sådana omständigheter eller på sådana villkor att gåvan till syftet är att likställa med ett testamente.

Om man ger bort huset i gåva så är rekvisitet om att det ska röra sig om en gåva uppfyllt. Därutöver krävs att det finns omständigheter eller villkor som gör att gåvan till syftet är att likställa med ett testamente. Omständigheter som skulle kunna tyda på att så är fallet är exempelvis ifall gåvan skett i nära anslutning till arvlåtarens död. Villkor i gåvoavtalet som skulle kunna tyda på att gåvan är att jämställa med ett testamente är ifall det finns föreskrivet att gåvogivaren har en fortsatt nyttjanderätt till egendomen, exempelvis att gåvogivaren får fortsätta bo kvar i bostaden under sin livstid. Att ge bort ett hus i gåva och ge sig själv fortsatt nyttjanderätt till huset skulle därför kunna anses som en gåva där det förstärkta laglottsskyddet kan bli tillämpligt.

Konsekvenserna av att det förstärkta laglottsskyddet blir tillämpligt är att bestämmelserna i 7 kap. 2 § ärvdabalken och 7 kap. 3 § ärvdabalken ska tillämpas på gåvan. Den första bestämmelsen handlar om att bröstarvinge är skyldig att avräkna vad han/hon har fått i förskott av arvlåtaren. Den andra bestämmelsen innebär att en bröstarvinge kan påkalla jämkning av gåvan om den bortgivna egendomen innebär att en bröstarvinges laglott har blivit kränkt. Det kan innebära att gåvan kan behöva återbäras eller att ersättning måste utgå till den vars laglott blivit kränkt genom gåvan.

I bestämmelsen 7 kap. 4 § ärvdabalken om det förstärkta laglottsskyddet framgår däremot att det finns ett undantag som kan bli tillämpligt om det finns särskilda skäl som talar emot att ovanstående bestämmelser (om avräkning och jämkning) ska bli tillämpliga på gåvan. Baserat på informationen i frågan kan jag tyvärr inte uttala om det finns några särskilda skäl i detta fall.

Övrigt

Om det gäller en eventuellt kommande gåva som ni har funderingar över rekommenderar jag att ni tar hjälp av en jurist för mer praktisk hjälp utifrån er situation. För mer rådgivning eller för att boka tid med en jurist är du välkommen att kontakta oss på nummer 08-533 300 04.

Vänlig hälsning,

Anna NilssonRådgivare