Att avsluta sin anställning - fast anställning

Hej jag har haft ett vikariat, anställningen gick ur den sista maj, jag fick inte mina papper innan den 15 juni. jag har inte skrivit på dessa, jag har jobbat där efter vikariatet gått ur fram tills nu. kan jag prata med min chef och sluta gå till detta jobbet utan några problem? Eller hur går jag tillväga?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du hör av dig till Lawline med din fråga.

Som jag tolkar din fråga så undrar du hur du ska kunna avsluta din nuvarande anställning.

Anställningsförhållanden regleras lagen om anställningsskydd (LAS).

Den nuvarande anställningen

För att veta hur du ska avsluta din anställning är det viktigt att veta vilken typ av anställningsform som du har. Du nämner i din fråga att du tidigare har haft ett vikariat. Hur lång tid du har haft det nämns inte. Efter den sista maj har du arbetat utan att ha någon form av skriftligt avtal. I ett sådant fall är utgångspunkten att du har en så kallad tillsvidareanställning (4 § LAS), alltså en fast anställning.

Något som kan vara värt att nämna är också att om du har jobbat på ditt vikariat i mer än två år under en femårsperiod så har din anställning automatiskt gått över till en tillsvidareanställning (5a § tredje stycket LAS).

Hur du kan avsluta anställningen

Mitt råd till dig är att avsluta anställningen på det vanliga sättet, det vill säga genom att säga upp dig. Det gör du till din chef, och det går alldeles utmärkt att göra det muntligt.

Jag tolkar det du skrivit i din fråga som att du har ett intresse i att sluta arbeta på ditt nuvarande jobb så snart som möjligt. Vanligtvis har man en uppsägningstid vars längd är beroende av hur lång tid man har varit anställd på sitt arbete (11 § LAS). Men jag råder dig att prata med din chef och fråga om det finns en möjlighet för dig att sluta direkt utan någon uppsägningstid.

Hoppas att du fick svar på din fråga, och välkommen åter till Lawline.

Med vänlig hälsning

Christoffer ThorellRådgivare