Att avsluta provanställning

Hej.

Har en provanställning nu som går ut den 23/10-2017 och fick idag veta via telefon att det är bara för mig traska till af på tisdag och prata med dom om vidare planering. Då det råder anställningsstopp på min arbetsplats och dom har redan anställt nya personer på den arbetsplats jag är på. Hur kan dom anställa nya personer när det är anställningstopp på arbetsplatsen?Bör inte jag få veta att min provanställning ska upphöra med mer tidsfrist än två arbetsdagar?

Inte ens abetsförmedligen har kontaktat mig om detta utan fick ringa dom själv för att veta att min gamla arbetsförmedlare har slutat för över en månad sen och att jag då har fått en ny som dessutom är på semseter till och med den 23/10.

Finns dessutom ett nytt kollektiv avtal som började gälla den 1/10-2017 på min arbetsplats.

Är på Samhall om det gör saker lättare att få rätt svar

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar över om din provanställning har avslutats på rätt sätt. Observera dock att det kan finnas andra regler i det anställningsavtal eller eventuellt kollektivavtal, som gäller i första hand. Eftersom du nämner att ni har kollektivavtal, är det bra som utgångspunkt att titta där i första hand då det kan finnas andra regler än det som står i lagen. Reglerna i kollektivavtalet gäller som huvudregel i första hand.

Regler om provanställning hittar du i 6 § Lag om anställningsskydd, som säger att provanställning får avtalas högst under 6 månader. Som huvudregel övergår provanställningen till en tillsvidareanställning vid prövotidens utgång. Om arbetsgivaren inte vill att anställningen ska fortsätta efter att prövotiden löpt ut, ska besked om detta ges senast vid prövotidens utgång. Detta innebär då att anställningen avslutas vid prövotidens utgång. Enligt den 31 § Lagen om anställningsskydd ska arbetsgivaren underrätta arbetstagaren om ett beslut att avsluta anställningen utan att övergå i tillsvidareanställning minst 2 veckor i förväg. Om du är fackligt organiserad, ska arbetsgivaren dessutom varsla den organisationen som du tillhör.

Angående frågan på om de får anställa nya under anställningsstopp är det svårt att svara på utan fler omständigheter. Är det kanske så att de hyrt in personal via bemanningsföretag, eller anställt vikarier som exempel är det något som kan ske under anställningsstopp.

Hoppas det gav svar på din fråga!

Caroline LarssonRådgivare