Återtagandeförbehålls giltighet

Återtagande!

Jag företagare och har levererat produkter till ett byggprojekt som ett byggföretag använde mina produkter i. Nu har företaget som beställt produkterna gått i konkurs och jag inte har fått betalt. Företaget har sålt detta projekt till ett annat företag utan att betala mina produkter.

Jag har givit detta företag en offert med villkoren att om ej annat avtalats gäller det som står på hemsidan.

På hemsidan som gäller alla kunder står det klart och tydligt att vi använder oss av återtagandeförbehåll och att varan tillhör oss till dess den är betald!

Detta innebär om produkterna inte betalas enligt min mening att vi rätt att hämta dessa.

Företaget ville tidigare förra året att jag skulle underteckna ett nytt kontrakt, och jag svarade dem i ett mail att detta kontrakt inte var något som jag kunde signera utan precis som när de beställde så gäller villkoren min hemsida vilket även var med i offerten. Det var via min hemsida som de hittade mina produkter.

Jag vill använda de villkor som jag har på hemsidan för att återta mina produkter. Hur ska jag gå till väga? Hur bedömer ni detta?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att ett återtagandeförbehåll ska vara giltigt krävs att det utgör avtalsinnehåll, alltså att det överenskommits i samband med köpet. Detta måste göras innan den förbehållna varan överlämnas till köparen. Alltså blir det avgörande om det går att visa att ni i ert avtal ställt upp ett återtagandeförbehåll. I det här fallet framgår att man på din hemsida får reda på att alla köp görs med återtagandeförbehåll samt att det framgår av offerten att reglerna på hemsidan gäller. Det är svårt att bedöma om detta är tillräckligt för att återtagandeförbehåll ska utgöra avtalsinnehåll. Visserligen hittar folk kanske dina produkter via hemsidan men detta betyder inte nödvändigtvis att de garanterat uppfattar alla regler som finns på hemsidan (kan vara svårt att bedöma utan se hemsidans utformning). Att offerten innehåller en hänvisning till hemsidans regler talar dock för att köparen har införståtts med att återtagandeförbehåll finns. Således kan förbehållet förmodligen vara giltigt. Detta är dock inte helt säkert och jag skulle rekommendera för säkerhets skull att återtagandeförbehållet borde framgå direkt av offerten, alltså inte via hänvisning till hemsidan, alternativt genom köpeavtalet (om det inte är detsamma som offerten i det här fallet).

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare