FrågaAVTALSRÄTTAvtal15/10/2017

Återtagandeförbehåll verkställt. Värdering?

Vi hade ett företag som gick i konkurs, i detta ftg hade 2 leasing bilar. Dessa blev återtagna av sälj ftg vid konkursen. Inköpspris på dessa var 99000kr samt 75000kr.

Vid återtagandet blev fordonen värderade till 34000kr och 35000kr, (ett flertal brister fanns enligt sälj ftg på fordonen vid värderingen men dessa fanns redan tidigare vid våra inköp av dem). Sålunda 51000kr och 35000kr skall återbetalas. Bil 1 för 99000kr hade vi i 7 månader och ungefär 2000mil och bil 2 för 75000kr hade vi i 4 månader och 500mil. Årsmodellerna är på bil 1: 2012 och bil 2: 2008

Försäljning av dessa bilar skedde utan vår vetskap, hade vi fått reda på detta hade vi köpt dem själva och sedan sålt dem, då vi anser att de är värda mer än det som de är värderade till/sålda för.

Vi anser att detta är snudd på ocker!

Vad ska vi göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Säljarföretaget har ingen skyldighet att upplysa er om när de vill sälja sina bilar. De har rätt att förfoga över deras egendom som de själva vill. Alltså sälja till vilket pris de vill. De borde inte heller har haft något intresse av att undervärdera sin egen egendom om den ska säljas, eftersom då förlorar dom pengar.

Ni har tyvärr ingen möjlighet att klandra deras försäljningar av bilarna. Att ocker skulle vara tillämpligt enligt Avtalslagen ser jag inget stöd för. Då krävs det att personerna som köpt bilarna har utnyttjat säljarföretagets trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroende ställning för att betinga sig förmåner som står i missförhållande till priset. Det kan ni läsa mer om här.

Hoppas du fick svar på din fråga!

mvh

Fredrik RisingRådgivare