Återta polisanmälan

Hej! Jag hamnade för ett par dagar sedan i bråk med en närstående person. Det var löjligt tjafs som spårade ut lite från gap till puttande. Dock ingenting vidare aggressivt. Polisen kom efter grannar ringt pga gapandet. Jag var medtagen och chockad, och nickade när jag blev tillfrågad om anmälan, så det fotades ett blåmärke som jag fått under bråket (jag får blåmärken väldigt enkelt). När jag insåg hur seriöst det helt plötsligt kändes, så meddelande jag poliserna att jag ångrade mig och absolut inte ville göra någon anmälan eftersom vi redan var lugna och hade rett ut problemet. Polisen hävdade då att de var tvungna att anmäla trots att jag inte ville och situationen var uppklarad. Nu är jag jätterädd och ledsen och har fruktansvärt dåligt samvete! Vill inte att detta påverkar personen som är anmäld, då det var en struntsak som spårade ur, det har aldrig hänt innan och jag är helt säker på att det inte kommer upprepas då vi båda mår dåligt och ångrar det som hände.

Kan jag göra något nu? Kan processen stoppas? Det känns som att polisen utnyttjade situationen då jag var ledsen, medtagen och dessutom chockad över att polisen tillkallats. Jag tänkte inte ordentligt och nu kan jag inte sluta må dåligt över det hela. Hjälp mig!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det finns ingen möjlighet att återta en polisanmälan eftersom polisen har en utredningsskyldighet i brott som faller under allmänt åtal. Polisen kan på eget initiativ inleda en förundersökning för brott som faller under allmänt åtal. Den händelse som du beskriver kan rubriceras som ofredande (4:7 BrB) eller misshandel (3:5 BrB). Misshandel är ett brott som alltid faller under allmänt åtal och ofredande faller under allmänt åtal om det sker på allmän plats (se 4:11 BrB, https://lagen.nu/1962:700#K4P11). Se även 4:7 och 3:5 BrB, https://lagen.nu/1962:700#K4P7 och https://lagen.nu/1962:700#K3P5

Enligt 23:1 rättegångsbalken (RB) ska en förundersökning inledas så snart det enligt angivelse eller av annat skäl finns anledning att anta att ett brott som hör under allmänt åtal har förövats. Se 23:1 RB, https://lagen.nu/1942:740#K23P1

Det du kan göra är att säga att situationen är uppklarad när du blir förhörd, vilket kan påverka beslutet om nedläggning av förundersökningen. Det kan även vara bra att berätta att det inte är fråga om misshandel, knuffar brukar som sagt rubriceras som ofredande och inte misshandel. Om förundersökningen fortsätter och avslutas ska åklagaren besluta om den misstänkte ska åtalas. Åklagaren ska bedöma om det finns tillräckligt med bevis för att kunna fälla den misstänkte. Om du, som målsägande, håller dig till din version av händelsen ökar bevissvårigheten för åklagaren. Även eventuella vittnen påverkar bevissvårigheten för åklagaren. Hur det hela slutar är svårt att sia om, men enligt min bedömning, grundat på det du har angett, finns det inte mycket som talar för att brottet misshandel har förövats.

Hoppas detta gav svar på din fråga och att allt löser sig!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare