FrågaAVTALSRÄTTAvtal10/05/2018

Återkallelse av ofullständiga fullmakter

Hej!

Jag har gett ut en fullmakt till ett företag för att de ska sköta bl.a mina kapitalförsäkringar och min tjänstepension.

Då jag nu ska byta jobb vill jag dra tillbaka den fullmakten.

Förvaltaren säger att jag måste ta kontakt med alla de bolag där jag har försäkringar och med tjänstepensionsbolaget som mina pengar är sparade hos.

Är detta korrekt? Eller ska det skickas in något skriftligt till förvaltaren om återdragelse av fullmakten?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag uppfattar det som att du vill återkalla de fullmakter som du utfärdat till de som förvaltar din kapitalförsäkring samt tjänstepension.

När en fullmakt enbart riktar sig till mellanmannen (fullmäktigen) och inte till tredje man, alltså den som mellanmannen avser att rättshandla med, anses en osjälvständig fullmakt föreligga, se 10 § avtalslagen (AvtL). I ditt fall förefaller det vara rimligast att detta rör sig om en uppdragsfullmakt eftersom dessa oftast riktar sig till ett specifikt uppdrag som huvudmannen anförtrott mellanmannen med. En fullmakt av denna karaktär kan lämnas både muntligen och skriftligen Förstnämnda kan inte bli bunden av rättshandlingar som ligger utanför det uppdrag som lämnats till mellanmannen vilket därmed också skyddar huvudmannen.

För att återkalla en uppdragsfullmakt krävs att man sänder ett riktat meddelande om detta till fullmäktigen. Återkallelsen kan vara både muntlig och skriftlig oavsett om den ursprungliga fullmakten gjorts skriftligt eller tvärtom. Det ställs inga krav på att denne ska ha tagit del av återkallelsen för att denna ska få rättsverkan; effekten inträder redan när meddelandet kommit fullmäktigen tillhanda, se 18 § AvtL.

Slutsatsen du kan dra av detta är att du måste återkalla alla fullmakter genom att ta kontakt med de som du uppdragit att företräda dig. Det är tillräckligt med att meddelandet du lämnat har kommit fullmäktigen tillhanda. Dessa behöver alltså inte ha tagit del av meddelandet för att rättsverkan ska inträda.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare