Återkallelse av körkort vid vållande till kroppsskada?

Hej. Kan transportstyrelsen dra in ens körkort även om domen i tingsrätten blev vållande till kroppsskada men inte blev dömd för vårdslöshet i trafik?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer först att förklara hur rättsläget ser ut. Längst ner hittar du en kortare sammanfattning av svaret på din fråga.

Kan man bli av med körkortet trots att man inte döms för vårdslöshet i trafik?

Om en person döms för grov vårdslöshet i trafik ska transportstyrelsen återkalla personens körkort. Om personen inte döms för grov vårdslöshet i trafik kan transportstyrelsen ändå återkalla personens körkort, nämligen om personen brutit mot en väsentlig trafiksäkerhetsregel. Det kan t.ex. vara att köra mot rött ljus, körning i uttröttat tillstånd, att inte stanna vid stopplikt, eller grov fortkörning. Man gör sig inte automatiskt skyldig till brottet vårdslöshet i trafik genom att bryta mot en trafiksäkerhetsregel. I vissa fall kan det dock räknas som vårdslöshet i trafik.

Oavsett om det man har gjort räknas som vårdslöshet i trafik eller inte, kan man alltså bli av med körkortet därför att man bröt mot en trafiksäkerhetsregel. I vissa fall kan man dock dömas för vårdslöshet i trafik när man bryter mot en trafiksäkerhetsregel och då kan man också bli av med körkortet. Det är alltså inte ett krav att man måste dömas för vårdslöshet i trafik för att transportstyrelsen ska kunna återkalla ens körkort.

I körkortslagen 5 kap. 3 § punkt 4 kan du läsa bestämmelsen om när ett körkort ska återkallas av transportstyrelsen. Ett körkort kan återkallas även på andra grunder än att man bryter mot en trafiksäkerhetsregel.

I lag om straff för vissa trafikbrott, 1 § hittar du bestämmelsen om vårdslöshet i trafik.

Sammanfattning

Om personen skadades på grund av att bilens förare bröt mot en väsentlig trafiksäkerhetsregel kan transportstyrelsen återkalla förarens körkort, även om föraren bara dömdes för vållande till kroppsskada och inte för vårdslöshet i trafik.

Hoppas att detta hjälpte dig och att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare