FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott11/04/2023

Återkallelse av körkort på grund av fortkörning i Norge innebär ej automatiskt återkallelse även i Sverige

Hej! Jag bor i Sverige i Strömstad och körde idag på en tur in i Norge. Jag körde 90 km på 60 km väg och blev av med körkortet på plats och jag fick lov att köra hem sa den norska polisen. Jag har aldrig haft en bot varken i Sverige eller Norge förut och är 53 år o haft körkortet sedan jag var ung. De tog mitt körkort. Får jag lov att köra bil i Sverige ändå? Eller är körkortet även indraget i Sverige nu? Behöver köra bil i jobbet i morgon. Tacksam för snabbt svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag att använda mig av Körkortslagen (1998:488), förkortat “KörkL”.

Som utgångspunkt gäller den norska återkallelsen av ditt körkort endast i Norge, men det finns även en möjlighet för Transportstyrelsen i Sverige att dra in ditt körkort på grund av detta.

Enligt 5 kap 1 § 2st  KörkL ska en återkallelse av körkort i Sverige grunda sig på exempelvis en lagakraftvunnen dom. Enligt 3st i samma paragraf likställs med svensk dom brottsmålsdom eller annat likvärdigt avgörande som har meddelats av en utländsk domstol eller någon annan utländsk myndighet. Med stöd av körkortsindragningen i Norge kan Transportstyrelsen med andra ord besluta om att återkalla ditt körkort även i Sverige, exempelvis på grunden av fortkörning i 5 kap 3 § 4p. KörkL.

Det är som sagt upp till Transportstyrelsen att avgöra om ditt körkort ska dras in i Sverige eller inte på grund av händelsen i Norge, men körkortsindragningen i Norge innebär inte att det automatiskt dras in även i Sverige.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Alexander MårtenssonRådgivare