FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott27/10/2014

Återkallelse av körkort + böter. Dubbelbestraffning?

Hej! jag krockade i aug i rondell pch är vållande till krocken. jag såg inte bilen då han kom in fort och jag hann inte reagera. jag fick böter på 2000kr och nu vill dom dra in mitt körkort 2,5 mån senare? får dom göra så ? folk har ju pratat om att det blir dubbel bestraffning och det får dom inte göra? eller är det ändrat?

Lawline svarar

Hej Ida! Vad kul att du hör av dig till oss på Lawline.

Du har helt rätt i att man har diskuterat dubbelbestraffningens vara eller icke vara i den situation du beskriver. Som rättsläget ser ut idag är det helt ok att myndigheterna agerar på detta sätt. Frågan har inte prövats (direkt) av HD eller Europadomstolen ännu men man kan spekulera i att frågan kommer att tas upp. Rent juridisk ser det ut på följande sätt (detta är en ganska invecklad fråga, men jag ska försöka att förklara det kortfattat och begripligt):

Den bot du fick anses vara ett straff för en brottslig gärning i brottsbalkens mening, 1:1 BrB (strafföreläggande). Själva frågan, alltså om det är dubbelbestraffning eller inte, handlar ytterst om att inte ska bli straffad två gånger för samma sak (nes bis in idem). Knäckfrågan blir således om återkallelsen av ditt körkort kan ses som ett straff (alltså ett annat straff än boten för samma sak). I Körkortslag (1998:488) regleras institutet körkort. I 5 kapitlet finns regler om körkortsingripanden. Enligt 5 kap 1 § 1 st. är ett körkortsingripande bland annat en återkallelse av körkort. Enligt 2 st. samma paragraf får ett körkortsingripande grunda sig på ett godkänt strafföreläggande (vilket fullbordades när du betalde boten). Så strikt juridiskt har myndigheterna "laglig" grund för deras beslut att återkalla ditt körkort. När man läser 5 kapitlet om körkortsingripande, se t.ex. 3 §, får man ganska snabbt klart för sig att det är obligatoriskt att dra in körkortet vid vissa typer av förseelser (rattfylleri, grov vårdslöshet osv.).

Slutsatsen är alltså att myndigheterna kan göra på detta sätt som det ser ut idag.

Mattias VilhelmssonRådgivare