FrågaAVTALSRÄTTGåva18/02/2015

Återkallelse av gåva

Hej!

Jag undrar om en gåva kan återkallas pga ändrat testamente, om detta är tydligt villkorat i gåvobrev! Med andra ord, gåvan gäller så länge ett visst testamente gäller.

Lawline svarar

Hej

En gåva som har fullbordats kan inte återkallas. En gåva har normalt sett fullbordats då den har kommit i mottagarens besittning. En gåva kan dock vara villkorad. Det vill säga att gåvogivaren ställer upp villkor för att gåvan ska befästas. A skulle t.ex. i ett gåvobrev till B kunna skriva att B får föremål X i gåva av A underförutsättning att B uppfyller kravet Z. Tills dess att B har uppfyllt kravet Z får B fri förfoganderätt till föremål X, men att äganderätten alltjämt stannar hos A. Först när B har uppfyllt Z övergår äganderätten till föremål X till B.

Victor SundhRådgivare