FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott29/02/2020

återkallat körkort vid ringa narkotikabrott

Hej!

Igår blev jag stoppad av polisen när jag körde bil och dom sökte igenom mig hittade narkotika (hash), så jag fick följa med dom till sjukhuset för att ta blod och pissprov, och proven kommer förmodligen visa positivt eftersom jag hade rökt 2-3 dagar innan.

Nu undrar jag vad som händer härnäst? Eftersom jag fortfarande hade prövotid på mitt körkort så kommer jag troligtvis behöva göra om körkortet, Jag undrar också hur länge dom drar in körkortet och om man kan göra något för att lindra straffet genom att exempel gå på pissprov varje månad eller andra lösningar.

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Reglerna om återkallelse av körkort finns i körkortslagen. Enligt 5 kap. 1 § Körkortslagen kan ett körkortsingripande ske genom återkallelse av körkortet. Ett körkortsingripande kan ske med anledning av en brottslig gärning när det finns en dom.

Själva grunderna för återkallelsen finns i 5 kap. 3 § Körkortslagen. Den punkt som eventuellt kan bli aktuellt i ditt fall är punkt 5. Den anger att en grund för återkallelse av körkort är att körkortshavaren på grund av opålitlighet i nykterhänseende inte bör ha körkort.

Transportsstyrelsen ska enligt denna punkten göra en helhetsbedömning av risken för fortsatt misskötsamhet.

I fallet RÅ 1992 ref 1 hade en person dömt till böter för innehav av narkotika två gånger och erkänt att hen använt marijuana vid några tillfällen. I detta fallet ansåg inte regeringsrätten att körkortsinnehavaren var opålitlig i nykterhänseende, eftersom det inte framgick av utredningen att körkortsinnehavarens missbruk tagit en mera avsevärd omfattning eller att han skapat sig ett beroende av narkotiska medel. I ditt fall kan det alltså vara tillräckligt att du får en varning istället för att körkortet dras in.

För ringa narkotikabrott är spärrtiden lägst en månad och högst tre år (5 kap. 6 § Körkortslagen). Det är svårt för mig att säga ifall du kan göra något för att lindra straffet – ifall trafikverket ändå bestämmer sig för att dra in körkortet istället för att endast ge en varning.

Hoppas du fick svar på din fråga,

Mvh,

Lawline RådgivareRådgivare