FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt18/07/2015

Återgång av namnbyte efter äktenskaps upplösning

Hej.

Har en fråga angående namnbyte.

Min fru heter Enavall det är ett släktnamn som har gått i arv.

Hennes förra man tog det namnet när dom gifte sig.

Nu 5 år senare har han ej bytt tillbaka till sitt namn som han hette som ogift trots min frus påtryckningar att göra det.

Hela min frus släkt vill att han ska byta men han vägrar.

Kan man göra något som tvingar han att byta tillbaka till sitt namn som ogift?

Mvh Jonas

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Enligt Namnlagens 9 § får makar som gifter sig välja att ta den ena makens efternamn som gemensamt namn, vilket din frus f d man verkar ha gjort. För att detta ska kunna ske måste din fru ha samtyckt till att han tog hennes efternamn, men det gjorde hon antagligen vid den tidpunkten. Sedan han tagit det namnet finns det tyvärr ingen rättslig möjlighet att tvinga honom att byta tillbaka. Däremot så är det så (enligt Namnlagens 9 § 3 stycke) att om han skulle gifta om sig så får inte hans nya maka ta din frus efternamn.

Elin BrännströmRådgivare