FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 27/02/2023

Återbetalningsskyldighet pga uppsägning

Hej, Jag ska säga upp mig från mitt befintliga arbete och min arbetsgivare hävdar att om jag inte går med på en uppsägningstid på 4 månader vilket det inte finns något avtal på så kommer han kräva åter min lönehöjning (1500kr/mån) som skedde för något år sedan. Får han göra så?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Jag tolkar det som att du undrar huruvida din arbetsgivare kan kräva dig på återbetalning av en löneförhöjning om du inte går med på en uppsägningstid på 4 månader. För att besvara din fråga ska jag hänvisa till lagen om anställningsskydd (LAS).

Vilken uppsägningstid framgår i LAS § 11. Uppsägningstiden varierar på anställningens varaktighet och anställningstyp. Eftersom jag inte vet hur länge du har arbetat hos din aktuella arbetsgivare kan jag inte svara på vilken uppsägningstid som gäller. Notera dock att man kan avtala om kortare uppsägningstid. I

 detta fall skulle jag därför i första hand hänvisa till ditt anställningsavtal, där uppsägningstiden brukar framgå.

Din arbetsgivare har alltså inte någon rätt att tvinga dig till en annan uppsägningstid än den som framgår i anställningsavtalet. I sådana fall har arbetsgivaren inte heller rätt att kräva dig på skadestånd.

Arbetsgivaren har inte heller rätt att kräva en återbetalning av en återbetald lön, om inte det handlar om en betalning som av misstag har skett till fel person, eller om löneutbetalningen har skett i fel summa (se regeln om condictio indebiti i  AD 2006 nr 105).

Om du har flera frågor är du välkommen att vända dig till oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Samer MajidRådgivare