Återbetalningsskyldighet avseende gåvor

Inledde en samborelation mars 2011 i min fastighet , juni 2014 gick min sambo bakom ryggen på mig och köpte sig en egen fastighet, det hade varit lite stökigt i vår relation sedan jag blivit arbetslös och mådde dåligt, då löste min sambo, det på sitt sätt enligt ovan, jag blev naturligtvis förkrossad, då skulle jag bli tvungen att sälja min fastighet. Då sa han till mig att han naturligtvis skulle hjälpa mig ekonomiskt tills jag fick en anställning, detta skedde muntligt, inget blev skrivet. Först i oktober 2014 började vi att leva som särbos och han tillbringade helger och ledigheter hos mig. 28 februari i år fick jag en provanställning som konsult i ett företag som kommer att bli en fast tjänst 28 augusti och jag började må mycket bättre men kände mig fortfarande ledsen över hans sätt att lösa problem genom att fly. I slutet av april ställde jag frågan om vi skulle bryta vår relation men fortsätta att vara vänner, fick ett ja, en vecka senare får jag veta att han inlett en ny relation, tufft. Nu till frågan, den hjälp jag fick ekonomiskt fram till april 2014 är jag skyldigt att betala tillbaka den??

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Nej, du är inte skyldig att betala tillbaka pengarna. Om inte någonting särskilt har överenskommits (t.ex. att pengarna ska betalas tillbaka vid ett visst tillfälle) ska överlåtelsen av pengarna betraktas som en gåva och i så fall har du rätt att få behålla dem.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare