FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 28/01/2018

Återbetalning efter för hög lön

Hej Lawline! Jag har en dispyt med min forna arbetsgivare kring en felaktig utbetalning och vill gärna få en utomståendes syn på ifall jag kan hävda att jag mottagit betalningen i god tro enligt condictio indebiti.

I samband med att jag sade upp mig hade jag en dialog med min forna arbetsgivarens HR-avdelning angående semesterdagar och pappadagar då vi skulle få barn precis och jag behövde nyttja alla semesterdagar och pappadagar för att täcka upp perioden jag planerade vara ledig. Min kontakt på HR sa att mitt planerade upplägg inte skulle vara några problem. I efterhand hör arbetsgivaren av sig och kräver tillbaka en del av min sista lön då jag inte hade rätt till alla semesterdagar jag nyttjat. Jag bestrider då detta och refererar till min dialog med HR men arbetsgivaren hävdar att det inte är HRs roll att hålla reda på mina semesterdagar utan kräver tillbaka den felaktiga utbetalningen. Har de rätt att göra det eller kan jag hävda att jag handlat i god tro? Många många tack på förhand.

Vänligen,

Christopher

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga,

Enligt principen om condictio indebiti måste du mycket riktigt inte betala tillbaka summan till din arbetsgivare ifall du (1) vid betalningstillfället inte hade något skäl att misstänka att summan var för hög och (2) därefter inrättat dig i god tro. Avgörande för om du måste betala tillbaka beloppet till arbetsgivaren är alltså om det fanns något skäl för dig att misstänka att beloppet var för högt samt ifall du haft tid att inrätta dig efter betalningen.

Det faktum att du talat med HR-avdelningen och att de försäkrat dig om att du har rätt till beloppet talar för att du inte haft något skäl att misstänka att beloppet var för högt. Jag har svårt att se hur det faktum att din arbetsgivare inte tycker att det är HR:s roll skulle ha någon relevans i en bedömning av din goda tro.

Om kravet på inrättelse kan sägas att det blir mindre troligt att beloppet måste återgå desto längre tid som förflutit sedan betalningen gjordes. Det framgår inte av frågan exakt hur lång tid som gått efter att den för höga lönen utbetalades. Praxis ställer dock inga krav på att summan spenderats, enbart att det funnits tid att inrätta sig efter pengarna. Man skulle kunna beskriva det som att tiden som förflutit efter inbetalningen "cementerar" mottagarens goda tro.

Här kan tilläggas att domstolspraxis är extra sträng avseende företag som gör felbetalningar till privatpersoner då det ställs höga krav på företag ska vara noggranna med sina finanser (se exempelvis rättsfallet NJA 1999 s 575).

Sammanfattningsvis verkar det utifrån vad som framgår av frågan vara så att du mottagit betalningen i god tro, det vill säga att första kravet för återbetalning vid condictio indebiti är uppfyllt. Beroende på hur lång tid som passerat efter betalningen kan du ha rätt att behålla pengarna. Det framgår ingen exakt tidsgräns av praxis, men generellt anses Högsta domstolens bedömningar ha varit mycket stränga mot företag som gör felaktiga utbetalningar.

Hoppas att svaret var till hjälp och tveka inte att höra av dig ifall du har några fler frågor!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare