FrågaKÖPRÄTTKöplagen30/12/2018

Återbetalning av tingningsavgift vid ånger av köp

Hej! 9/12 träffa jag en säljare av en katt. Tingpengar blev nämnt för att hon skulle veta att den blir hämtad, inge mer sas.Hon fick pengarna, åkte iväg. Ringde kort efter och ångra mig för jag kände att hon ev lura mig.Det skulle vara en 75% raskatt men såg inget av det.Hon sa att hon nekade två köpare för att jag lät så säker att jag skulle ha den,hennes tolkning men hur hon sköter sina affärer ha jag inget att göra med.Hon sa att jag skulle sagt att jag vill tänka.Vi hade inget avtal eller överenskommelse om att tingpengar skulle tillfalla henne vid ånger.Det stod inget om tingpengar i annonsen. Jag har kvar sms-, telefon logg, bild på annonsen.Hon ha fått ett sms om det jag skrivit. Hur ska jag gå tillväga för att få igen pengarna? Tack på förhand! E-L

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Jag förutsätter att detta gäller köp av lös egendom (vilket en katt räknas som i lagens mening) mellan privatpersoner. I så fall gäller köplagen som är dispositiv. Detta innebär att lagen inte är tvingande och säljaren kan frångå lagen för att avtala om andra villkor.

En överenskommelse om handpenning görs normalt för att parterna ska ha en viss säkerhet att vardera part fullgör sina förpliktelser enligt avtalet. Svaret på din fråga beror på vad ni egentligen har kommit överens om. Var tingningsavgiften menad som en sorts förskottsbetalning i samband med köpet eller har tingningsavgiften utgjort en säkerhet för att affären ska genomföras? Du är bunden av vad ni har kommit överens om och har inte rätt att "ångra köpet" såvida ni inte avtalat om annat eller om det är något "fel" på katten.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen

Roksana JurenczykRådgivare