Återbäringsskyldighet vid förskott på arv?

Hej

Min fru har fått en sommarstuga i gåva och som ska räknas som förskott på arv av sin mor. I gåvobrevet finns ett värde upptaget som är marknadspris idag.

Min fru har en bror som också är barn till samma mamma.

Vi undrar hur detta förskott på arv påverkar henne i framtiden då deras gemensamma mor går bort och om det i dödsboet inte finns några tillgångar som hennes bror kan ärva, eller om tillgångarna i dödsboet understiger värdet av hennes förskott på arv hon fått i sommarstugan.

1, Om tillgångarna understiger värdet av hennes förskott på arv, ska då värdet av hennes förskotts arv samt tillgångarna i dödsboet räknas ihop och delas 50/50 mellan henne och brodern? Och därmed blir hon skyldig betala honom så det blir 50/50 fördelning?

2, Om tillgångarna i dödsboet är 0 kr, ska hon då dela värdet på det förskotts arv hon fått med brodern och bli betalningsskyldig till honom med 50% av värdet på förskottsarvet?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om förskott på arv hittar du i 6 kap. Ärvdabalken (ÄB)

I svaret utgår jag från att det endast är din fru och hennes bror som är arvingar.

Huvudregeln om gåva till barn som utgör förskott på arv regleras i 6 kap. 1 § ÄB. Denna innebär att de gåvor som arvlåtaren gett sina barn ska anses vara förskott på arv om inte något annat föreskrivits eller annars måste ha varit avsett med hänsyn till omständigheterna i övrigt. Jag utgår från att det i din frus fall är föreskrivet att det ska vara förskott på arv och att det därför inte är någon oklarhet i den frågan. Gåvan din fru har fått ska helt enkelt avräknas från arvet efter hennes mor när hon avlider.

Hur går avräkningen till?

Gåvans värde läggs till värdet av tillgångarna (detta kallas för kvarlåtenskapen) som om värdet fortfarande fanns kvar hos din frus mor (6 kap. 5 § ÄB). Detta fördelas sedan mellan arvingarna, två personer i din frus fall. Eftersom värdet av förskottet på arvet bara är med i beräkningen på "låtsas" och egentligen inte finns kommer det räknas av från din frus arvslott som redan fått värdet. Din frus bror kommer att få sin del av arvslotten (förutsatt att tillgångarna räcker) och din fru kommer få det som finns kvar (om något finns kvar).

Jag ska nu besvara de två frågorna du har ställt:

1.Vad händer om tillgångarna understiger värdet av förskottet på arv?

En bröstarvinge (din fru) som har mottagit en gåva som utgör förskott på arv som är större än det belopp som kan avräknas från arvslotten är inte skyldig att betala tillbaka resterande belopp. Detta gäller så länge arvlåtaren (din frus mor) inte föreskrivit att återbäring ska ske (6 kap. 4 § ÄB). Detta skulle innebära att din frus bror ärver de tillgångar som finns och att din fru inte ärver något mer.

2.Vad händer om tillgångarna är 0kr?

Här gäller samma sak. En bröstarvinge (din fru) som har mottagit en gåva som utgör förskott på arv som är större än det belopp som kan avräknas från arvslotten är inte skyldig att betala tillbaka resterande belopp. Detta gäller så länge arvlåtaren (din frus mor) inte föreskrivit att återbäring ska ske (6 kap. 4 § ÄB). Detta innebär att din frus bror inte får ut något arv efter deras mor och att din fru inte heller får ut något mer.

Observera att det finns undantag från detta om syftet med gåvan till din fru kan likställas med ett testamente och förskottet på arvet skulle innebära att din frus bror inte får ut sin laglott. Laglotten är hälften av arvslotten (7 kap. 1 § ÄB). Detta kallas för det förstärkta laglottsskyddet och innebär att en arvinge kan bli återbäringsskyldig. Två typer av gåvor blir aktuella i detta fall: 1. Gåvor som givits nära döden i syfte att fördela tillgångarna mellan arvingarna. 2. Gåvor med exempelvis förbehåll om nyttjanderätt för givaren (din frus mor) av egendomen ( Se 7 kap. 4 § ÄB).

Sammanfattningsvis så är huvudregeln att din fru inte blir återbetalningsskyldig till hennes bror oavsett om det finns några tillgångar kvar eller inte efter deras mor. Men undantag finns om gåvan av sommarstugan skulle kunna likställas med testamente i den bemärkelsen att gåvan gavs nära döden i syfte att fördela arvet efter din frus mor eller om din frus mor behåller möjligheten att exempelvis nyttja sommarstugan.

Jag hoppas att detta gav svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Ellen JohanssonRådgivare