FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder25/05/2016

Åtalsunderlåtelse och belastningsregister

Hej!

I oktober 2015 åkte jag fast för snatteri, jag skämdes otroligt mycket och vet inte riktigt varför jag gjorde det. Jag stal ett par örhängen på H&M för 49 kr..

Jag erkände direkt och gjorde allt jag kunde för att underlätta situationen både för mig och polisen.. Jag var då 21 år när brottet hände. Aldrig snattat eller blivit åtalad för något innan! Jag fick ett hem ett brev ett par veckor senare från Polisen där de beskrev vad som hände den dagen och att det inte skulle gå till rätten.

Nu nyligen har jag beställt hem ett utdrag ur belastningsregistret för att det skulle min arbetsgivare ha.. (Hon lär väl sparka mig när hon ser det men ska försöka berätta situationen och vara ärlig)

Och det stod så här:

"åtalsunderlåtelse, enligt 20 kap första stycket i 1 rättegångsbalken"

Snatteri 8 kap 2 brottsbalken"

har inte fått betala någon böter alls, eller fått fler brev, vad innebär detta? Är inte speciellt kunnig när det kommer till lagar och liknande..

Väldigt tacksam för svar,

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

En åtalsunderlåtelse innebär kort att en åklagare beslutar att inte väcka åtal mot dig för en viss lagöverträdelse. Det betyder inte att du frikänns för brottet, utan istället menas att du slipper gå igenom en domstolsprocess. En åtalsunderlåtelse har samma verkan som en dom och kommer att synas i belastningsregistret. För att en åtalsunderlåtelse ens ska kunna komma i fråga krävs att det står klart att brottet begåtts. I sådant fall har den misstänkte ofta erkänt gärningen.

Till slut betyder en åtalsunderlåtelse att ett åtal inte kommer att väckas mot dig för snatteriet. Du slipper alltså vara med om en rättegång. Eftersom du var över 18 år när du begick brottet kommer uppgiften om ditt snatteri att försvinna från belastningsregistret 10 år efter beslutet om åtalsunderlåtelse (17 § 11 p. lag om belastningsregister).

Hoppas du känner att du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Katarina AnderssonRådgivare