FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder18/06/2014

Åtalsunderlåtelse, belastningsregistret

Hejsan! Jag åkte fast för missbruk av urkund för ca tre år sedan. Jag fick inga böter utan fick bara följa med till polisstationen för att prata om allvaret i situationen. Jag fick en prick sa de, men hur länge sitter den i? Har sökt på olika forum på nätet och som jag förstår det sitter den i fem år om man fått en böter. Stämmer det?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Det som tycks ha hänt är att ett beslut fattats om åtalsunderlåtelse. Detta innebär att man går fri från åtal och rättegång, men att brottet ändå registreras i belastningsregistret.

De två vanligaste grunderna till åtalsunderlåtelse är:

1. Att gärningsmannen begått flera brott och att påföljden inte skulle påverkas nämnvärt av att det berörda brottet togs upp för åtal.

2. Att gärningsmannen är under 18 år och att åtal bedömts obehövligt, te.x för att man hoppas att ett tillrättavisande samtal ska vara tillräckligt för att få någon att avhålla sig från fortsatt brottslighet.

I 17 § 11 p. lagen om belastningsregister framgår att brott som åklagaren beslutat att inte åtala för gallras ut ur registret efter:

a) Tio år om gärningsmannen är över 18 år

b) Tre år om gärningsmannen är under 18 år.

I övrigt har du rätt i att fem år gäller om du istället dömts till böter.Detta oavsett gärningsmannens ålder.  Detta framgår av 17 § 9 p.

Lagen om belastningsregister hittar du Här

Mvh

David IngvarssonRådgivare