Åtal under pågående vårdnadstvist

Hej, jag blev polisanmäld för olaga hot. Jag har redan varit på stationen och blivit förhörd. Åklagaren lade ned anmälan p.g.a. brist på bevis. Vissa bevis var falska. Polisanmälan gjordes som ett led i en pågående vårdnadstvist, så att mamman ska få ensamvårdnad. Vad ska jag göra? Anmäla henne?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

De brott som kan aktualiseras är falsk angivelse och bevisförvanskning. Dessa brott återfinns i brottsbalken 15 kap. 6 § och 15 kap. 8 §. Den som angiver en oskyldig person till åtal, med uppsåt att den oskyldige ska bli fälld, gör sig skyldig till falsk angivelse. Om den som angav den oskyldige inte insåg men borde ha insett att den angivne var oskyldig blir straffet lägre än annars. Rekvisiten för bevisförvanskning är liknande och enligt den bestämmelsen gäller att den som förvanskar eller åberopar falska bevis med uppsåt att en oskyldig person ska fällas gör sig skyldig till bevisförvanskning. Det s.k. överskjutande uppsåtsrekvisitet, d.v.s. uppsåt att den oskyldige ska bli dömd, kan många gånger vara svårt att bevisa.

Vårdnadstvister avgörs med utgångspunkt i vad som är bäst för barnet. Samarbetssvårigheter mellan föräldrarna är en omständighet som talar mot att gemensam vårdnad är förenlig med barnets bästa, oavsett vem av föräldrarna som orsakar svårigheterna. Det finns därför en risk att du försämrar dina chanser i den pågående vårdnadstvisten genom att inleda en ny process. Mitt tips till dig är därför att avvakta åtminstone till dess att vårdnadstvisten är avklarad. I fråga om vårdnaden finns troligen inte någonting för dig att vinna på att väcka åtal.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare