Ärvtagarens förfoganderätt över ärvd bostad

Hej.

Jag och min fru äger en bostadsrätt i HSB på Södermalm, med ett nuvarande marknadsvärde på ca: 6000000 KR:-. Vi har två barn. När vi en gång dör får båda ärva hälften var. Är det möjligt att den ena kan bo i lägenheten, medan den ändra äger hälften men bor på annat håll och kan få ut sin andel senare vid eventuell försäljning eller dödsfall.

Vi har en uppskjuten reavinstskatt från tidigare som är på 360000 KR:-. Skall den betalas vid arvskiftet eller kan den övertagas av barnen

Lawline svarar

Hej!

Tack för du valde Lawline med din fråga!

Om jag tolkat det rätt så undrar du över två saker: Om dina barn kan dela på lägenheten fastän bara en bor i den, samt när skulden måste betalas.

1)

Du har rätt att dina barn ärver bostaden efter er enligt ÄB 1:1. Barnen ärver således 50% var. Det betyder att Lag om samäganderätt slår in. Den reglerar vanliga situationer som dyker upp när två personer äger något tillsammans, exempelvis vad som händer om bara en vill sälja osv.

Lagen används främst när tvist uppstår mellan samägare. Kan barnen däremot komma överens om användningen av bostaden så är det helt upp till dom vem som ska bo där.

Säljs senare lägenheten delas vinsten 50/50.

2)

Gällande dödsbosskulder så ska dessa betalas innan arvskiftet genomförs. Anledningen till det är för att säkerställa kreditsamhället och därmed ge skulder prioritet.

Hoppas det svarar på dina frågor. Undrar du något ytterligare så är det bara att skriva en kommentar nedan.

Jakob WestlingRådgivare