Arvsskifte med förfalskad namnteckning

jag är en av nio syskon ...vår gemensamma mor avled för ca tio år sedan ...jag har levt ett kringflackande liv och har varit svår att få tag på ...fick ett arv på 70000 men jag har nu fått veta att min namnteckning förfalskades för att dom inte kunde nå mig ...alltså jag blev aldrig kallad till bouppteckningen och har heller inte fått någon kopia på den . Är detta inte olagligt att udanhålla både kallelsen och att förfalska min namnteckning ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det är verkligen en olycklig situation.

Din fråga som berör undanhållande av kallelse till bouppteckning regleras i Ärvdabalken 20 kapitlet 2 §. Där står att en kallelse till en arvinge ska ske i god tid. I 20 kap 3 § 2 st ska en närvarolista göras på dem som närvarat under bouppteckningen. Skulle det påstås att de tillkallat dig till bouppteckningen har de bevisbördan för att faktiskt bevisa att du varit där. I och med att du varken blivit tillkallad eller varit närvarande, får Skatteverket inte registerara dig som närvarande enligt 20 kap 9 § 3 st. Därför kommer en tilläggsbouppteckning att göras, där alla blir tillkallade igen och arvsskiftet delas om ifall det hänvisas tlll nya uppgifter. Som jag har förstått det har du redan fått ditt arv och är nöjd med arvskfiftet, utan mest bekymmrad över att det inte gjorts på ett lagligt sätt.

En fordran preskriberas tio år efter tillkomsten enligt 16 kap 4 § ärvdabalken. Så om du inte skulle vara nöjd med arvsskiftet, låt säga att du fått för lite i arv, kan du inom tio år från att arvskiftet godkändes att hävda din rätt till arvet genom en stämningsansökan till tingsrätten.

Förfalskningen av namnteckningen är det som blir allvarligt i detta fall. Detta brott kallas för urkundsförfalskning och regleras i 14 kap. 1 § Brottsbalken. Om åtgärden innebär fara i bevishänseende, så kan detta brott ge fängelse i högst två år till den skyldige. Mitt tips är därför att du gör en stämningsansökan till tingsrätten.

Återkom gärna om du har fler frågor!

Jag önskar dig lycka till!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare