Arvsskifte, delägarskap samt offentlig auktion

Min man dog för ett år sedan. Han har fyra särkullbarn.Min man och jag äger tillsammans en fastighet. Vi hade skrivit inbördes testamente att jag ärver min man. Och att barnen sedan ärver allt efter mig. Barnen har begärt laglottsjämkning. Det enda som finns i dödsboet är en fastighet som är mitt hem.

Efter begäran från ett av barnen har rätten utsett en boutredningsman. Han har låtit värdera fastigheten. När man räknat av lån, uppskjuten reavinst, reavinst vid en försäljning och uppskattade mäklarkostnader finns det inga pengar att skifta i boet.

Jag har trots det erbjudit barnen var en summa på 65000:- samt att stå för boutredningsmannens kostnader. Med det erbjudandet skulle arvskiftet genomföras. Tre av barnen har accepterat detta men den fjärde vägrar. Boutredningsmannen säger då att det blir ett tvångsskifte där jag tillskiftas 75% och barnen vardera 6,25%.

Vad jag förstår kan det bli fråga om försäljning genom offentlig auktion om någon begär det. Jag vill bo kvarsittning mitt hem och har svårt att förstå om jag måste sälja mot min vilja. Och vad händer om det inte går att sälja. Livslångt konfliktfyllt samägande?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Regler om arv och arvsskifte finns främst i ärvdabalken (hädanefter förkortad ÄB).

Boutredningsmannens åtaganden regleras i 19 kap. ÄB. Boutredningsmannen utses på ansökan av en dödsbodelägare (19 kap 1 § ÄB), har till uppgift att utreda boet (19 kap. 11 § ÄB) och ska anmäla till dödsbodelägarna när boet är utrett (se 19 kap. 15 § ÄB). När detta är skett kan så dödsbodelägarna komma överens om hur ett arvsskifte ska ske.

Du beskriver dock att ni dödsbodelägare inte är ense om hur arvsskiftet ska ske. Det finns då möjligheter att låta en skiftesman bestämma hur arvet ska skiftas (23 kap. 5 § ÄB). Skiftesmannen kommer då att skifta arvet i enlighet med bestämmelserna i ÄB/testamentet. Som du beskriver skulle ett sådant arvsskifte leda till att du får 75 % och särkullbarnen vardera 6,25 % av den egendom som finns, d.v.s. fastigheten.

Efter arvsskiftet kommer således du och särkullbarnen, om arvsskifte sker i enlighet med ovan, att vara delägare i fastigheten. Då finns det vissa regler i samäganderättslagen av intresse. Av 6 § i samäganderättslagen framgår att varje delägare har rätt att ansöka om att fastigheten ska säljas på offentlig auktion. Detta innebär att fastigheten säljs genom Kronofogdemyndighetens försorg. Du kan inte helt hindra detta, utan endast kräva anstånd (d.v.s. en viss tidsrymd) om du kan visa att du har synnerliga skäl för att kräva sådant anstånd. Du blir alltså i ett sådant fall tvungen att sälja mot din vilja. Jag kan förstå att detta låter betungande men det är dessvärre så det ligger till.

Om fastigheten inte lyckas säljas på detta sätt kommer ni kvarstå som delägare och då ha att gemensamt bestämma hur fastigheten ska förvaltas. Denna delägargemenskap kan uppbringas antingen genom att någon delägare säljer sin andel till någon annan eller alla samtidigt säljer sina andelar till en köpare på marknaden alternativt att fastigheten säljs på offentlig auktion.

Sammanfattning

Jag har alltså konstaterat att om arvsskifte sker i enlighet med det du beskriver blir du och särkullbarnen delägare i fastigheten. Varje delägare har då möjlighet att ansöka om att fastigheten ska säljas på offentlig auktion och på detta sätt tvinga fram en försäljning av fastigheten. Du kan begära anstånd, men kan inte hindra att fastigheten säljs. Lyckas fastigheten inte säljas kommer delägarskapet kvarstå, som du beskriver.

Tack än en gång för att du vände dig till Lawline med din fråga. Vid kortare följdfrågor eller om är intresserad av att anlita en av Lawlines jurister är du välkommen att kontakta mig på mattias.lindner@lawline.se.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare