Arvsrättsliga konsekvenser av försäljning under marknadsvärde?

Hej! Det är så att jag och min sambo funderar på att köpa en fastighet av hennes föräldrar. Hur blir det med arvsrätten jämte hennes två syskon om vi skulle få fastigheten billigare än marknadsvärdet.

Lawline svarar

Hej!

Skillnaden mellan marknadsvärdet och det pris ni betalar ses som en gåva. Gåvor till barn är förskott på arv om inte annat anges vid gåvotillfället eller senare, 6:1 ÄB. Således utgör mellanskillnaden mellan vad din sambo betalat & marknadsvärde förskott på arv, varför hon när föräldrarna avlider kommer vi mindre i arv än sina syskon som kompensation. Om föräldrarna inte vill att det ska påverka ett senare arv kan de förskriva att det inte rör sig om förskott på arv, t.ex. direkt i köpehandlingen.

Förskottsreglerna gäller dock endast avseende din sambo, inte avseende dig då du inte ärver av din sambos föräldrar. Om ni köper huset tillsammans kommer därför halva "gåvan" (dvs mellanskillnaden) att tillfalla dig & halva tillfalla din sambo. Den halva som tillfaller dig får inga arvsrättsliga konsekvenser, men din sambos halva utgör förskott på arv enligt ovan.

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637.

Lawline RådgivareRådgivare