Arvsrätt vid testamente

Båda föräldrarna är döda.vid arvskifte kommer nu en handling fram ärver jag inget då? Testamente skrivit till min bror

Lawline svarar

Hej!
Och tack för att du vänt dig till lawline med din fråga!

Jag uppfattar det som att handlingen som kommit fram är testamentet som är skrivet till din bror. Jag uppfattar din fråga vidare som att det i testamentet står att din bror ska ärva all dina förändras egendom. Du som barn till de avlidna har, trots testamente, rätt till din laglott. Detta innebär att du har rätt till hälften av den egendom du skulle fått om testamente inte funnits, ärvdabalken 7:1. Exempel: om ni är två syskon och era föräldrar har 100 000kr i egendom har du och din bror rätt till 50 000kr vardera om testamente inte finns. Eftersom testamente nu är skrivet till din bror har du bara rätt till laglotten, som i exemplet är hälften av 50 000kr, dvs 25 000kr. Du måste dock påkalla jämkning av testamentet för att få ut din laglott,ärvdabalken 7:3.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Sofia HolgerssonRådgivare