Arvsrätt och testamente

Hej.Jag är gift,men har inga barn.Om jag dör före min fru,kan jag testamentera min del till min systers barn?och de få ut arvet innan min fru dör.

Nu är det så att jag har 3 syskon till,och jag vill inte att de skall ärva mig, kan jag utesluta mina 3 syskon som arvtagare?.

Om jag skriver ett testamente om min önskan,måste min fru följa detta?eller säger lagen något annat.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Huvudregeln om man är gift är att den efterlevande maken ärver allt. Detta går dock att testamentera bort. Din systers barn är inte arvsberättigade per automatik så länge din fru och syster lever. Om du vill att arvet ska gå direkt till din systers barn behöver du upprätta ett testamente, detta oavsett om du eller din fru avlider först.

Det framgår inte av din fråga om du vill göra din fru arvslös eller om du vill att hon ska ärva en del. Enligt lag har din fru rätt till ett belopp motsvarande 4 prisbasbelopp. Prisbasbeloppet år 2017 ligger på 44 800 kr. Detta innebär att din fru har rätt till 44 800 kr x 4 = 179 200 kr.

Alla dina tillgångar, utöver 4 prisbasbelopp, kan du testamentera bort till valfri/valfria personer. Om du skriver ett testamente måste det enligt lag följas. Detta är inte något din fru kan bestämma över.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Isabella ChorellRådgivare