Arvskifte och förskott på arv

Hej, Min far gav mig sitt hus 2009 i gåva med mors godkännande, gåvobrev upprättades och att det inte skulle vara förskott på arv samt skulle de betala driftskostnaderna och få bo kvar så länge de levde. 2011 gick min far bort och i år har mor avlidit. Mina två bröder är avlidna och det finns bara två brorsbarn som lever. Min fråga är om gåvan skall tas upp i arvskiftet och dras av från min del och i så fall vilket år skall värdet räknas på 2009 eller 2011?

Med vänlig hälsning

Kristina

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Av uppgiften framgår att ett gåvobrev upprättades med nyttjanderätt till förmån för dina föräldrar. Huvudregeln är att en gåva som ges under gåvogivarens livstid ska räknas som förskott på arv, 6:1 ärvdabalken (ÄB). Dock framgår det av uppgiften att det inte skulle vara förskott på arv. Gåvan ska därför inte räknas av/dras av från din del när ni nu ska göra själva arvskiftet, förutsatt att deras laglottsrätt inte åsidosätts

Gällande värdet på fastigheten skall värdet vid gåvotillfället tillämpas, dvs. 2009

Jag hoppas att du fick svar på din fråga,

Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Nathalie ByströmRådgivare