Arvskifte, Efterarv

En svensk man gift med en utländsk kvinna. Mannen dör. 6månader senare dör även kvinnan. Kvinnan har 2 söner från tidigare äktenskap. Mannen har inga barn. Dock har han två bröder. Det finns inget testamente. Vem ärver?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

De bestämmelser som gäller i din situation finns dels i äktenskapsbalken, förkortad ÄktB och ärvdabalken, förkortad ÄB. Bestämmelserna hittar du här: ÄktB, ÄB.

Hur fördelas mannens saker efter hans död

När mannen dör så ses det som att äktenskapet tar slut och en bodelning kommer göras (ÄktB 1:5 & 9:1). Bodelningen innebär att allt giftorättsgods delas lika mellan kvinnan och mannens dödsbo (ÄktB 10:1 & 11:3). I de flesta fall brukar all egendom, alltså alla saker oavsett vem som äger dem anses vara giftorättsgods. Det är bara s.k. enskild egendom som lämnas utanför bodelningen. Vad som är enskild egendom brukar ofta framgå genom att man genom exempelvis äktenskapsförord avtalat om att egendomen ska vara enskild eller att det finns ett gåvoavtal eller testamente av vilket det framgår.

Det som mannens dödsbo sedan fått i bodelningen samt eventuell annan egendom som mannen haft (exempelvis enskild egendom) utgör sedan det som inom juridiken kallas hans kvarlåtenskap. Kvarlåtenskapen fördelas mellan arvingarna.

Du skriver att mannen har två bröder i det aktuella fallet, men inga barn. Enligt lagen så ärver föräldrar före den avlidnes bröder, vilket innebär att om mannens föräldrar fortfarande lever så ärver dem, annars så är det de två bröderna som får dela lika på kvarlåtenskapen (ÄB 2:2)

I och med att mannen varit gift så ärver emellertid hans fru, alltså kvinnan före hans bröder och bröderna har rätt till en andel i hennes kvarlåtenskap (ÄB 3:1)

Jag ger dig ett kort exempel för att underlätta. Säg att mannen hade 200 000 kr när han dog. Bröderna skulle då få 100 000 kr var. Dock så ärver som nämnt kvinnan före bröderna. Säg att kvinnan hade också 200 000 kr. Hon får då mannens 200 000 kr och har då totalt 400 000 kr. Bröderna kommer då ha rätt till en andel på (100 000/400 000 = 1/4) var ur kvinnans kvarlåtenskap. Bröderna har alltså rätt till en andel ur kvinnans kvarlåtenskap och inte någon bestämd summa.

Vad händer när kvinnan dör

När kvinnan dör så är de saker som är kvar efter henne det som räknas som hennes kvarlåtenskap. Mannens bröder har då rätt till sin andel. När denna andel tagits bort från kvarlåtenskapen så fördelas det som är kvar lika mellan hennes barn (ÄB 2:1).

Jag ger ytterligare ett exempel. När kvinnan avled så hade hon 200 000 kr. Bröderna har rätt till en 1/4 var (se det tidigare exemplet). De får således 50 000 kr var. Kvar blir då 100 000 kr som fördelas mellan kvinnans två barn som får 50 000 kr var.

Hoppas detta gav svar på din fråga och hör gärna av dig igen om något var oklart!

Jean NaboRådgivare