Arvskifte efter båda makars dödsfall

Min pappa avled i oktober. Han var gift och nu har även hans fru avlidit. De hade inga gemensamma barn. Jag är deras särkullebarn. De har skrivit testamente där pappas del ska gå till mig och hans frus del ska gå till hennes familj (hon hade inga egna barn). Då de avled med så kort mellanrum har arvskiftet från minpappas dödsbo ej hunnit genomföras.

Nu när båda är borta, ärver jag då 50% (pappas del) av det de hade gemensamt när de var gifta? Kommer jag bli dödsbodelägare i pappas frus dödsbo då jag inte hunnit att fått vare sig arv eller efterarv?

Lawline svarar

Hej, tack för att vänder dig till Lawline med din fråga!

När det gäller frågor angående arv så finns reglerna i ärvdabalken.

Eftersom du är enda barnet och särkullebarn så stämmer det att du ska ärva din pappas del. Den delen som var hans frus kommer att gå till familjen eftersom det är testamenterat så. Att de båda har dött så tätt inpå kan spela roll om summan av deras förmögenhet har förändrats mellan dödsfallen. Då ska din del räknas från summan som var när din far dog. Har inte summan förändrats så kommer du få ut din del när allt har blivit klart. Det spelar ingen roll att arvskiftet inte hunnit ske ännu.

Du kommer att bli dödsbosdelägare i den del som din pappa förvaltare. Alltså det som finns efter din pappas dödsbo. Du kommer inte vara delägare i fruns dödsbo även fast du ska ha din del därifrån. Det kommer alltså bli så att pappans arv delas ut först och sedan fruns arv även fast båda är döda redan.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Julia GustafssonRådgivare