Arvskifte då det finns testamente

Vi ska göra ett arvskifte efter vår far. Vi är tre särkullbarn efter honom och ett gemensamt tillsammans med efterlevande maka. Det finns ett inbördes testamente som föreskriver att makarna ska ärva varandra och att vi alla ska få ut våra arvslotter efter makan död. Alla är dock överens om att den gemensamma sonen ska erhålla 50% av ett fritidshus som förskott på arvet. Kan vi göra något som strider mot testamentet om alla är överens och vad blir det för konsekvenser vid arvskifte efter makan? Arvslotten efter pappa kommer inte att täcka värdet för det förtida arvet till den gemensamma sonen, får vi då ta del av vår styvmor arvslott?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att dessa 50 % av fritidshuset inte står med i testamentet och att det är er far som står som lagfaren ägare till denna andel, jag kommer alltså utgå från detta när jag besvarar din fråga.

Finns det ingenting som tyder på att testamentet är ogiltigt kan ni inte göra egna förändringar i hur kvarlåtenskapen ska fördelas efter er far. Enligt testamentet kommer all kvarlåtenskap tillfalla din styvmor. Det finns dock en möjlighet för er som särkullbarn att kräva ut er laglott direkt, det vill säga hälften av arvslotten, genom att jämka testamentet (7 kap 3 § ärvdabalken).

Er styvmor kommer ärva er far med fri förfoganderätt, detta innebär att hon mer eller mindre får göra vad hon vill med egendomen. När arvskiftet är klart kan hon således välja att ge bort 50 % av fastigheten i gåva till det gemensamma barnet.

Ni som särkullbarn har ingen lagstadgad arvsrätt efter er styvmor utan där krävs ett testamente för att ni ska ha någon rätt i kvarlåtenskapen efter henne. Finns inget sådant kommer, vid er styvmors bortgång, kvarlåtenskapen först fördelas mellan henne och er far. Detta för att komma fram till vilken del av boet som härrör från vilken make (3 kap 2 § ärvdabalken). Den del som beräknas komma från er far kommer att fördelas lika mellan alla fyra barnen, förutsatt att ni särkullbarn inte tagit ut er laglott än, har ni gjort det måste det först räknas av. Den del av boet som kvarstår och härrör från er styvmor kommer helt och hållet tillfalla det gemensamma barnet om det inte finns testamente som säger annat.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jennifer VestinRådgivare