Arvsberättigade och efterarv

Jag har 2 morbröder, nu har den ena dött, min mamma är död den andra morbrodern lever och har två barn, morbrorn som dött har varit gift och frun dog för några år sedan de hade inga gemensamma barn men frun hade två barn sedan tidigare, morbrorn har inte adopterat hennes barn, och barna har fått ut en summa pengar efter moderns bouppteckning, har min levande morbror och jag rätt till något arv?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga.

Först reder vi ut vilka som har arvsrätt efter din morbror.

Regler om hur arv ska fördelas återfinns i ärvdabalken. Enligt 2 kap. 1 § ärvdabalken ska i första hand arvlåtarens avkomlingar ärva. Då du har uppgett att några sådana inte finns från din morbror gäller att arvet går vidare. Näst i tur är arvlåtarens föräldrar enligt 2 kap. 2 § 1 st. ärvdabalken. Det framgår inte av din fråga huruvida din morbrors föräldrar är i livet men jag utgår från att så inte är fallet. Då det inte finns någon förälder i livet gäller att arvet ska fördelas mellan arvlåtarens syskon enligt 2 kap. 2 § 2 st. ärvdabalken. Har något av syskonen avlidit träder dess avkomlingar in istället.

I ert fall gäller således utifrån de uppgifter som du har angivit, och under förutsättning att föräldrar till din morbror ej är i livet, att arvet ska fördelas lika mellan dig och din morbror.

Efter att ha fastställt er arvsrätt måste även beaktas vissa regler gällande din avlidna morbrors bortgångna fru samt hennes barn. Här kommer framförallt olika reglera aktualiseras beroende på huruvida barnen efter din avlidna morbrors fru har tagit ut hela eller delar av sitt arv efter sin mor.

Enligt 3 kap. 1 § 1 st. ärvdabalken gäller att kvarlåtenskap från avliden make ska tillfalla den efterlevande maken (dvs din morbror). Finns det särkullbarn, som i detta fall, har dessa alltid rätt till sitt arv om de inte valt att avstå från det till förmån för den efterlevande maken. Det är här oklart om särkullbarnen i ert fall har tagit ut hela sitt arv eller enbart en del av det. Detta kan komma att påverka den fortsatta bedömningen men jag ska försöka vara tydlig gällande vilka regleringar det finns som kan påverka hur stor andel av kvarlåtenskapen som kommer att tillfalla dig och din morbror.

När den efterlevande maken avlider gäller att bröstarvingar till den först avlidna maken ska få hälften av den efterlevande makens bo, 3 kap. 2 § 1 st. ärvdabalken. Här gäller dock enligt 2 st. att om en bröstarvinge redan vid den först avlidna makens död helt eller delvis har fått ut sitt arv efter denne, skall bröstarvingens andel i den efterlevande makens bo minskas i motsvarande mån. Här gäller således att om bröstarvingarna från din morbrors fru redan har uttagit hela arvet av sin mor kommer det inte att påverka fördelningen av arvet från din morbror. Har bröstarvingarna enbart tagit ut en del av arvet och låtit resterande tillfalla din morbror ska de däremot ha rätt till lika stor del (observera att detta inte alltid innebär lika stort ekonomiskt belopp) i din morbrors kvarlåtenskap. Här ska även observeras om något av barnen efter din morbrors fru har valt att helt avstå sitt arv i enlighet med den möjlighet som ges i 3 kap. 1 § 1 st. ärvdabalken har denne rätt att istället ta del av er morbrors kvarlåtenskap i enlighet med de bestämmelser i 3 kap. 2 § ärvdabalken som precis redovisats.

Utöver dessa regler finns även särskilda regler gällande om er morbror genom gåva eller annan handling orsakat väsentlig minskning av sin egendom och detta påverkar hans avlidna frus arvingars rätt till arv. Det finns även regler om värdeökning och hur egendomen ska fördelas. Se ärvdabalken 3 kap. 3-5 § §.

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637.

Jag hoppas att du har fått en något klarare syn gällande vilka regler som kan inverka på hur stor andel av din morbrors kvarlåtenskap ni har möjlighet att ta del av. Vad som kan konstateras är att du och din morbror har rätt att ta del av din avlidne morbrors kvarlåtenskap. Huruvida det i praktiken kommer finnas någon kvarlåtenskap efter att eventuella "justeringar" gentemot din avlidna morbrors frus barn har gjorts är desto svårare att ge ett klart svar på. Skulle situationen vara så att det fortfarande finns delar gentemot hennes barn som är ”ouppklarade” rekommenderar jag dig att kontakta vår samarbetspartner Familjens jurist för vidare rådgivning. Du kan boka tid direkt via http://lawline.se/boka eller genom att klicka på knappen till höger.

Vänligen,

Matilda KarlssonRådgivare