Arvlåtarens avsikt avgörande för om gåva ska anses vara förskott på arv

Min mor har avlidit nyligen. Min pappa vill att vi två syskon skall ta över sommarstugan. Jag är ej intresserad av att ta över. Min syster vill dock ta över ägandet själv. Jag har 2 frågor. Hur skall jag kompenseras om hon får ta över stugan och hur stor blir summan. Stugans taxeringsvärde är 150000 kr. Min pappa hävdar att stugan skall värderas som taxeringsvärdet och att när min syster får stugan skall han kompensera mig med halva taxeringsvärdet, alltså 75000 kr. Denna summan ifrågasätter jag. Tacksam om ni kan klarlägga detta för mig.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar frågan som att du och din syster ska få en gåva, alternativt ett förskott på arv av er far. I lagen står det att vad en bröstarvinge mottar av arvlåtaren under dennes livstid ska avräknas på bröstarvingens arvslott om inte annat har föreskrivits eller med hänsyn till omständigheterna måste antas ha varit avsett (Ärvdabalken 6 kap. 1§). Man presumerar alltså att vad en bröstarvinge mottager är ett förskott på arv men presumtionen kan brytas om arvlåtaren på något sätt givit uttryck för en vilja att gåvan inte ska avräknas på arvet. Den första frågan som ni måste klargöra mellan er är alltså huruvida sommarstugan samt pengar ska utgöra ett förskott på arv eller om det rör sig om gåvor.

I ett liknande fall, NJA 1991 s. 604, bedömde domstolen att en bostadsrätt som sålts till underpris till ena bröstarvingen inte hade utgjort ett förskott på arv eftersom modern avsett att kompensera den andre bröstarvingen.

Det är er fars avsikt med gåvorna som måste klargöras, d.v.s. huruvida han önskar att de ska utgöra förskott på arv eller inte. Om gåvorna endast ska ses som gåvor är er far fri att kompensera dig med det värde han önskar.

Värdering ifall gåvan ska utgöra förskott på arv

Om en bröstarvinge erhåller en gåva som ska anses utgöra förskott på arv, ska värdet avräknas på det senare arvet. Det är gåvans värde vid tidpunkten för mottagandet av gåvan som ska användas, om inte något annat värde bör användas på grund av omständigheterna (Ärvdabalken 6 kap. 3 §). Utgångspunkten är att det är marknadsvärdet som skall ligga till grund för en sådan värdering. Hänsyn bör dock även tas till den realisationsvinstskatt som en försäljning av fastigheten vid överlåtelsen skulle medföra eller kan komma att medföra vid en framtida försäljning (se exempelvis NJA 1975 s. 288 och NJA 2015 s. 558, punkterna 15-16 i HD:s dom).

Hoppas du fått svar på din fråga. Har du fler får du gärna återkomma!

Vänligen,

Anja BartholdssonRådgivare