Ärver vi som min brors syskon även makans andel i boet?

Efterarvingefråga: Min bror avled i maj och efterlämnar maka. Inga barn i äktenskapet och inte heller några särkullbarn. Finns inga testamenten. Finns ett gift syskon på makans sida och på min brors sida är vi 2 syskon. Vad jag förstått så ärver efterlevande maka min brors egendom med fri förfoganderätt. Om hennes syskon lever när hon avlider så är arvsregeln ganska klar. Men vad händer om hennes syskon som inte heller har några barn avlider före henne. Ärver vi som min brors syskon även hennes andel i boet? Är vi då efterarvingar även till henne?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arvsrätt finns i ärvdabalken.

Som du säger så kommer din brors maka ärva er brors egendom med fri förfoganderätt (3 kap. 1 § ärvdabalken). När hon avlider kommer du och ditt syskon ha rätt till efterarv från er bror och då få ut hälften av makans egendom (3 kap. 2 § ärvdabalken). Om hennes syskon lever när hon avlider kommer denne att ärva den andra hälften av egendomen (2 kap. 2 § ärvdabalken).

Om makans syskon däremot inte finns i livet och det inte heller finns några andra arvsberättigade släktingar blir situationen annorlunda. Det finns då en regel som säger att om det vid den efterlevande makens död finns arvsberättigade efter endast en av makarna så ska de arvingarna ärva allt (3 kap. 8 § ärvdabalken).

Det innebär alltså att ni i så fall skulle ärva hela kvarlåtenskapen efter makan om hennes syskon inte är livet. Regeln finns till för att förhindra att arvet går till allmänna arvsfonden. Ni räknas formellt inte som efterarvingar till makan utan det blir som ett arv efter er bror.

Hoppas att du har fått svar på din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare