FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt20/10/2018

Ärver syskonbarn trots testamente till sambo?

Hej. Min morbror dog i våras. Han var sambo och testamenterade allt till henne. Hon har inga släktingar medan han har 3 syskonbarn. Vad händer när hon går bort? Vad jag vet finns det inget tillägg till testamentet. tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

Reglerna om arv återfinns i Ärvdabalken (ÄB), den hittar du här!

Kort om den legala arvsordningen

De personer som är berättigade till arv efter den avlidne delas in i tre olika arvsklasser som ärver i turordning. Barn kallas för bröstarvingar i lagens mening och tillhör den första arvsklassen enligt 2 kap. 1 § ÄB. Även barn, barnbarn, barnbarnsbarn tillhör den första arvsklassen. Finns släktingar ur denna arvsklass ärver dem all den avlidnes kvarlåtenskap. Är inga släktingar ur denna arvsklass vid liv ärver den andra arvsklassen. Kvarlåtenskapen är den egendom/förmögenhetsmassa som din morbror efterlämnade när han dog.

Den andra arvsklassen består av den avlidnes föräldrar, eller om dessa är avlidna, den avlidnes syskon. Finns det inga syskon träder deras barn i deras föräldrars ställe 2 kap. 2 § ÄB. Saknas det arvingar från första eller andra arvsklassen ärver den tredje arvsklassen, den består av den avlidnes mor- eller farföräldrar 2 kap. 3 § ÄB.

Finns inget testamente eller arvingar i första, andra eller tredje arvsklassen så tillfaller hela kvarlåtenskapen Allmänna arvsfonden enligt 5 kap. 1 § ÄB.

Vad händer med arvet när din morbrors fru går bort?

Eftersom din morbror inte har några barn så har hans sambo genom testamentet ärvt hela kvarlåtenskapen med full äganderätt. Det innebär att hon har rätt att förfoga över kvarlåtenskapen från din morbror på precis vilket sätt hon vill. Din morbrors sambo har alltså möjlighet att testamentera bort hela sin förmögenhet (inklusive kvarlåtenskapen efter din morbror). Upprättar hon inte något testamente kommer hela kvarlåtenskapen efter henne att tillfalla den Allmänna arvsfonden eftersom hon saknar arvingar.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Johan HeimanRådgivare