Ärver syskon varandra trots att det finns ett testamente?

Ärver brodern fast den avlidne brodern har skrivit testamente.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga handlar om arvsrätt och regler om det hittar vi i ärvdabalken (ÄB). Jag uppfattar din fråga som att arvlåtaren testamenterat bort sin egendom till någon annan än den efterlevande brodern.

Ärver syskon varandra?
När det inte finns något testamente så fördelas arvet efter den legala arvsordningen. Det är först bröstarvingar(barn) till den avlidne som får ärva. Finns inga barn är det föräldrar som får ärva. Det är först om det varken finns barn eller föräldrar som syskon har rätt till arvet, 2 kap. 1 och 2 § ÄB.

Den legala arvsordningen gäller som sagt endast om det inte finns något testamente. Det innebär att syskons rätt till arv utsläcks helt vid ett giltigt testamente. Svaret på din fråga blir alltså: Nej, brodern ärver inte sin avlidne broder ifall ett giltigt testamente finns.

Jag hoppas att jag besvarade din fråga! Annars är du välkommen att kontakta oss igen.

Med vänlig hälsning,

Jennifer AbdulahadRådgivare