FrågaFAMILJERÄTTFaderskap23/12/2017

Ärver ofött barn efter avliden pappa?

Om en gravid kvinnas ex skulle dö och den avlidne var pappa till det ofödda barnet, skulle då barnet ärva? Har sett att ni svarat ja tidigare om den avlidne var sambo till kvinnan men hur blir det om de inte är tillsammans längre?

Lawline svarar

Hej, stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om föräldrarna inte är gifta vid barnets födsel kommer den avlidne pappan inte presumeras (förutsättas) vara pappa till barnet (Föräldrabalken 1:1). Faderskap kan då fastställas antingen genom faderskapsbekräftelse eller genom dom. Eftersom pappan är avliden är en bekräftelse inte möjlig.

När ingen pappa har fastställts för barnet uppstår en skyldighet för kommunens socialnämnd att utreda vem som är pappa (Föräldrabalken 2:1). Ett DNA-test är sannolikt det bästa alternativet för att bekräfta faderskapet när pappan är avliden.

När faderskapet sedan är fastställt ärver barnet pappan om det föds med liv (Ärvdabalken 1:1 och 2:1).

Hoppas att det här var till hjälp! Återkom gärna vid fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Ida LjungbergRådgivare