Ärver man skulder?

Min syster bor i danmark .Jag är enda systern inga föräldrar i livet. Jag undrar om jag ärver hennes skulder?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du valde lawline till hjälp med din fråga!

Som jag tolkat din fråga så undrar du över ifall du ärver din syster skulder vid hennes död. Ärvdabalken är här tillämplig

Då din syster inte har några barn och båda föräldrarna har avlidit är du den ensamma arvtagaren. Det betyder att du skulle få hela din syster arv enligt 2:2 Ärvdabalken.

Skulderna din syster kan tänkas ha betalas endast av arvet hon efterlämnar.

Skulle skulderna då vara större än det hon efterlämnar kommer dödsboet gå i konkurs och all egendom skulle gå till betalning av skulderna, enligt 21:1 Ärvdabalken.

Du personligen skulle inte bli skyldig pengar för hennes skulder men arvet kan försvinna på grund av dom.

Hoppas det svarade på din fråga!

Jakob WestlingRådgivare