Ärver make enskild egendom?

Min man har tillsammans med sin bror ärvt ett hus som enskild egendom av sina bortgånga föräldrar. Vi är gifta och har två gemensamma barn. Min make menar att våra barn kommer att ärva hans del av egendomen inte jag då fastigheten är enskild egendom. Vi har inte skrivit något äktenskapsförord. Vad gäller?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enskild egendom ingår inte i en bodelning, men däremot ingår den enskilda egendomen i den avlidne makens kvarlåtenskap. Kvarlåtenskapen består av all den egendom som den avlidne äger och alltså då även enskild egendom.

Om din man går bort före dig kommer du att ärva hela hans kvarlåtenskap och därmed även hans enskilda egendom (3 kap 1 § 1 stycket ärvdabalken). Era gemensamma barn kommer få ett så kallat efterarv och då ärva både dig och din make vid din bortgång (3 kap 2 § 1 stycket ärvdabalken).

Kort sagt kommer du alltså att ärva hans del i fastigheten. Vill din man istället att barnen direkt ska ärva fastigheten kan ni skriva ett testamente.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Lisa NaudotRådgivare