Ärver jag och mina syskon min farbrors fru när farbrorn tidigare avlidit?

Min fars brors fru avled och brodern tidigare avliden.De var gifta utan barn.Nyligen fick jag ett brev om att närvara vid bouppteckning.Är jag och mina syskon arvingar ? Måste vi närvara vid bouppteckning för att.isåfall hävda vår rätt? Vad gäller?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga rör arvsrätt vilket regleras i Ärvdabalken (ÄB). Jag tolkar din fråga som att din fars brors fru precis har avlidet och din fars bror (maken) tidigare har avlidit. Att du nu är kallande till bouppteckning, att du vill veta om du och dina syskon är arvingar och om du måste närvara. Jag antar, eftersom brodern var gift, att det inte har skett någon fördelning av arvet efter honom vid hans död.

Är du och din syster arvingar?
Enligt den legala arvsordningen har personerna i första och andra arvsklassen rätt till efterarv. I erat fall är första arvsklassen inte aktuell eftersom, om jag uppfattar frågan rätt, hade farbrodern till er inga barn. Därav kommer jag inte förklara första arvsklassen vidare. Det är därför andra arvsklassen som blir aktuell.

Personer i andra arvsklassen är först och främst föräldrar till den avlidna. Är någon eller båda föräldrarna avlidna kommer barn till föräldrarna (då syskon till den avlidne) att kliva in i föräldrarnas ställe och då har rätt till antigen hela eller delar av arvet (beroende på om båda eller bara ena föräldern är avliden). Här skulle alltså du och dina syskons far att få en del av efterarvet av sin bror. Om även din far skulle vara avliden kommer du och dina syskon att ha rätt till hans del av arvet av hans bror (2 kap. 2 § ÄB och 3 kap. 1 och 2 § ÄB).

Vilket innebär att om arvet av eran farbroder inte fördelades vid hans död, vilket är det troligast eftersom frun (oftast) ärver hela den avlidna makens (här din fars bror) kvarlåtenskap vid dennes bortgång med fri förfoganderätt. Andra, övriga, arvsberättigade till den avliden (eran farbroder i detta fall) får vänta på efterarv från honom, vilket fördelas när den dåvarande efterlevande makan (din fars brors fru) avlider (2 kap. 2 § ÄB och 3 kap. 1 och 2 § ÄB).

Om även dina farföräldrar och din far är avliden är du och dina syskon arvsberättigade till efterarvet av eran farbror. Det är honom ni i så fall kommer att ärva och inte din farbrors fru (2 kap. 2 § ÄB och 3 kap. 1 och 2 § ÄB). Efterarvet av din farbror ska fördelas innan arvet av din farbrors fru (som då tillfaller hennes arvingar) fördelas.

Måste du och dina syskon närvara vid bouppteckningen?
Nej, du och dina syskon måste inte närvara vid bouppteckningen. Det finns ingen närvaroplikt för er att göra det. Det du och dina syskon däremot måste göra är att om du och dina syskon inte vill närvara meddela och skicka in ett "bevis" på att ni blivit kallade till bouppteckningen, ex ett kallelseintyg. Så att bouppteckningen ändå kan ske (20 kap. 3 § ÄB).

För att besvara din fråga är du och dina syskon troligtvis efterarvingar till eran farbror. (Dock beror det på om några andra i 2a arvsklassen lever och är arvsberättigade). Ni måste inte heller närvara vid bouppteckningen om ni inte vill det.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Sofia WedinRådgivare