Ärver efterlevande maka om vi gifte oss i annat land men äktenskapet är registrerat i Sverige?

Hej!

Jag är gift med en thailänska och vi gifte oss i Thailand.Giftemålet är registrerat i Thailand och Sverige.

När jag dör,ärver hon mig automatiskt eller måste jag skriva ett testamente?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Eftersom ditt äktenskap är erkänt och registrerat även i Sverige så följer att din maka ärver dig när du går bort, om inte det finns några bröstarvingar.

I ärvdabalken finns regler om efterlevande makes arvsrätt, 3 kap. 1 § ärvdabalken. Din maka blir efterlevande maka om du går bort vilket innebär att din kvarlåtenskap kommer tillfalla din maka vid din bortgång

Det finns dock ett undantag till denna regel och det är om du har särkullbarn. I en sådan situation har särkullbarnen rätt att få ut sitt arv direkt, denna rätt kan dock särkullbarnet välja att avstå till förmån för den efterlevande maken, 3 kap. 9 § ärvdabalken.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Josefine Ljungberg PalmRådgivare