Ärva faders halvbror då han har testamenterat bort allt

Hej. Min pappas halvbror har gått bort och lämnat ett ganska stort arv efter sej. Det finns bara två släktingar i livet, och det är jag och min syster.Då både han och min pappa är uppväxta på barnhem visste vi inte om att han fanns och han visste inte att vi fanns. Nu har han testamenterat bort att till bekanta som inte är släkt med honom. Jag har fått en kopia på testamentet hemskickad för godkännande. Ska jag godkänna testamentet eller har jag och min syster någon rätt till en del av arvet då det finns ett testamente? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utgångspunkten i svensk arvsrätt är att bröstarvingarna, dvs. arvlåtarens avkomlingar (barn) ärver, 2 kap. 1 § ärvdabalken (ÄB), se här. Även om kvarlåtenskapen efter den avlidne är testamenterad bort till någon annan har bröstarvingarna i vart fall en laglig rätt att erhålla sin laglott i kvarlåtenskapen, 7 kap. 1 § ÄB. Laglotten utgörs av hälften av den arvslott som enligt lag tillkommer bröstarvingen.

Exempelvis om en far lämnar efter sig två bröstarvingar men testamenterar bort hela kvarlåtenskapen som uppgår till 500 000 kr till någon annan, så ska hälften av den arvslott som enligt lag tillkommer bröstarvinge utgöra laglotten som bröstarvingen har rätt att kräva ut, oavsett testamentet. Arvslotten enligt lag är då 250 000 vardera till de två bröstarvingarna, varför laglotten då blir 125 000 kr till vardera bröstarvinge.

Men detta gäller endast för bröstarvingarna, dvs. arvslåtarens avkomlingar. Personer i de andra arvsklasserna, såsom syskon, föräldrar eller mor-/farföräldrar har inte denna rättighet. Eftersom du och din syster inte är bröstarvingar till din pappas halvbror så kan ni därför inte med lagligt stöd ärva honom om han har testamenterat bort hela kvarlåtenskapen.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Zorba HållstenRådgivare