Arv vid testamente

5 syskon, varav 2 halvsyskon!

Mamma avliden och pappa avliden!

Pappa skrev i sitt testamente att även om han inte var den riktiga pappan till de två äldsta! Så ville han att alla skulle dela

Nu är även pappa avliden! Fast vår farmor lever och vi tre riktiga syskon kommer att ärva inom en snar framtid! Frågan är: när vi tre riktiga syskon kommer att ärva, gäller pappas testamente fortfarande!

Pappa gick i konkurs! Så där ärvde vi inget!

Mamma och pappas bouppteckning är klar och avslutad!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först och främst ska nämnas att utgångspunkten i den legala arvsordningen är att barnen är bröstarvingar. Ni innehar alltså rätten att ärva först. Undantaget från detta är dock att man kan testamentera bort en del av sitt arv (11 kap. 10 § Ärvdabalken, ÄB). Ni bröstarvingar har dock en laglott, alltså en viss rätt till er pappas arv som han inte kan testamentera bort (7 kap. 1 § ÄB). Denna laglott är halva er pappas arv.

Jag tolkar ur din fråga att det inte finns någon efterarvsrätt efter er mamma. Jag tolkar vidare in att laglotten, som jag skrev om här ovan, inte har brutits eftersom att er pappa ville att alla skulle dela lika och kan där med inte ha testamenterat bort mer än hälften av sin egendom. Slutligen tolkar jag av din fråga att er pappa var det enda barnet som din farmor och farfar hade. Om han skulle ha syskon eller syskonbarn blir det ett annat scenario!

Vad händer om arvlåtaren gått i konkurs?

Man kan aldrig som arvinge ärva skulder, vilket betyder att ni syskon inte är ansvariga för er pappas skulder. Men det finns heller inga tillgångar att hämta i arv från honom.

Vad händer med er farmors arv om hon avlider?

Eftersom att er pappa avled före er farmor så ärver inte han personligen. Enligt Ärvdabalken måste en arvinge ha överlevt arvlåtaren för att få ta del av arvet, annars går det vidare det er barn (1 kap. 1 § ÄB). Därför spelar er pappas testamente i det här fallet ingen roll. Er farmors arv kommer därför gå direkt till er och inte till era halvsyskon, som inte har någon arvsrätt av er farmor enligt lag.

Sammanfattning

Eftersom att er pappa avled innan er farmor så spelar hans testamente ingen roll, det gällde enbart hans arv och inte er farmors arv. Er farmors arv går där med enbart till er helsyskon och inte till era halvsyskon, eftersom att de inte är släkt med er farmor. Observera dock att även er farmor kan ha skrivit ett testamente!

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare