Arv vid styvfars bortgång

Jag fick en arvslott när mor dog, när hennes man dog fick jag inget. Min styvfar hade inga egna barn. Min styvfars släkt fick all hans egendom när han gick bort. Är detta rätt?

Lawline svarar

Hej!

Vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När din mor gick bort så ärver hennes make all egendom som tillhörde henne vid dödsfallet enligt 3 kapitlet 1§ ärvdabalken. Detta med undantaget om den avlidne har ett särkullbarn. I ditt fall skriver du att du är din mors särkullbarn och att makarna inte har några gemensamma barn. När din mor gick bort tog du ut din arvslott enligt nyssnämnda paragraf. Om jag förstår din fråga rätt så undrar du nu om du även ärver efter din styvfar vid hans bortgång. Som huvudregel har man inte denna rätt. Detta gäller dock om du vid din mors bortgång inte fick ut hela din arvsrätt, utan att du bara fick en del av den. Om så är fallet så har du rätt till att få ut lika stor andel av din styvfars dödsbo som den andel av din arvsrätt du inte fick ta del av när din mor gick bort.

Exempel på det senare:
Vid din mors död avstod du från 10 000 kr, till fördel för din styvfar. Utöver dessa pengar hade din styvfar tillgångar på 40 000 kr. Det arv du avstod från till fördel för din styvfar utgör således 20% av hans sammanlagda tillgångar. Lika stor andel har du rätt till vid din styvfars bortgång. Även då din styvfars egendomsvärde stigit till 100 000 kr så har du fortfarande rätt till 20 000 kr.

Uppmärksamma att utgångspunkten är att du inte ärver av din styvfar om du inte avstått något arv vid din mammas bortgång.

Hoppas att du fick svar på din fråga. Om inte får du gärna lämna en kommentar nedan.

Mvh Samuel Lindblad

Samuel LindbladRådgivare